10.000 stappen per dag – maak jij ze?

Het komt steeds meer voor, mensen die een stappenteller bij zich hebben. Je kan je telefoon stappen laten tellen, je hebt er verschillende soorten horloges voor.. Het mooiste streven is 10.000 stappen per dag wordt gezegd. Maar waar komt die 10.000 eigenlijk vandaan? Enne, maak jij ze dagelijks?

10.000 stappen per dag

De oorsprong van de 10.000 stappen per dag

De 10.000 stappen per dag blijken al oud te zijn. In de jaren zestig was er een Japanse arts, Yoshiro Hatano, die hiermee is begonnen. Hij wilde dat zijn landgenoten meer gingen bewegen, want iedereen was maar druk met werken en bewoog te weinig.

Precies zoals dat bij ons vandaag de dag ook gaat, dus.

Wist je dat je op een kantoordag meestal niet boven de 4.000 stappen uit komt? Als je de 10.000 stappen per dag als ideaal neemt, dan blijkt wel dat we inderdaad veel te weinig bewegen.

Word je van wandelen gezonder? Hoef je niet fanatieker te sporten?

Als je aan de 10.000 stappen per dag komt, is de kans groot dat je vanzelf gezonder wordt. Om gezond te zijn, is het niet noodzakelijk om echt fanatiek aan de slag te gaan.

Wat wel goed is, is dat de hartslag verhoogt en dat die langere tijd (een half uur) hoger blijft. Maar dat bereik je ook met lekker doorwandelen.

Van wandelen wordt je dus zeker gezonder, maar zorg wel dat je dan dagelijks ook een half uurtje lekker doorwandelt.

Hoe kom je aan 10.000 stappen per dag?

Dan komen we natuurlijk bij de volgende vraag. Hoe kom je nu aan die 10.000 stappen per dag?! Om te beginnen is het handig om iets te hebben wat stappen telt. Een stappenteller dus. Je kan ook de functie op je telefoon gebruiken, ik denk wel dat de precisie per telefoon zal verschillen.

Verder heb ik nog wat tips voor je, om aan die 10.000 stappen te komen:

  • Parkeer de auto wat verder weg;
  • Ga zo min mogelijk met de auto. Is het in de buurt? Pak de fiets of wandel eens;
  • Zin om drastisch meer te bewegen? Neem een hond die veel beweging nodig heeft, je komt gegarandeerd aan de 10.000 stappen!
  • Kies mooie routes uit om te gaan wandelen en varieer. Het is leuker om in een mooi park of bos te wandelen dan langs een saaie weg. Valt er weinig te kiezen? Zorg dan dat je leuk gezelschap hebt, zodat het niet uitmaakt hoe de omgeving eruit ziet.

Meer tips om minder te zitten (en meer te bewegen) vind je in dit artikel.

Weet jij hoeveel stappen jij per dag neemt? En ben je er actief mee bezig om dat aantal te verhogen? Laat het me weten in de reacties!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *