15 keer heerlijk fruit met weinig calorieën!

fruit met weinig calorieën

Ben je op zoek naar fruit met weinig calorieën? Dan ben je hier op de juiste plaats! Lees snel verder om te ontdekken welke fruitsoorten je lekker weg kan snoepen.

Fruit zit vol met gezonde voedingsstoffen en dagelijks 2 porties fruit nemen is heel verstandig om genoeg vitaminen, mineralen en voedingsvezels binnen te krijgen.

Wel zit er een verschil in het gehalte aan calorieën in verschillende soorten fruit. Als je op de lijn moet letten, is het handiger om fruit te eten waar niet zoveel calorieën in zitten. Natuurlijk is afwisseling goed en daarom staan er maar liefst 15 fruitsoorten op deze lijst! Daar kan je heerlijk mee variëren. Een tip: probeer elke dag minimaal twee verschillende kleuren fruit te eten. Mandarijnen en sinaasappels bijvoorbeeld bevatten veel van dezelfde vitamines.

Kijk daarbij ook eens waar het fruit vandaan komt. Zomerfruit wat in de winter in de supermarkt ligt is geïmporteerd vanuit het buitenland. Het is duur en daarbij ook niet zo goed voor ons milieu. Wil je in de winter toch zomerfruit eten, kijk dan eens in het vriesvak bij je supermarkt!

Hieronder een lijst met fruitsoorten waar de minste calorieën inzitten, waardoor je ze met een gerust hart kan eten!

Aantal calorieën per 100 gram

Omdat je fruit meestal eet per stuk en de stukken ook nog eens verschillen in grootte, is het niet exact aan te geven hoeveel calorieën je binnen krijgt met het eten van één stuk fruit. Ik heb het aantal calorieën per 100 gram wel aangegeven, maar houd er rekening mee dat dit niet altijd alles zegt.

Bijvoorbeeld mandarijnen en kiwi’s zijn vrij licht van gewicht, waardoor ze per stuk weinig calorieën bevatten.

Op volgorde van het aantal calorieën: Fruit met weinig calorieën!

1. Watermeloen

 

watermeloen-fruit met weinig calorieen
Watermeloen bevat 15 kcal per 100 gram

Heerlijk op een warme zomerdag, een stuk watermeloen! Snij een meloen in stukken en genieten maar. Door het hoge gehalte aan water krijg je gelijk al een deel van je dagelijkse vocht binnen.

De aanvoerder van deze lijst fruit met weinig calorieën, hier mag je echt lekker van door blijven eten!

Probeer eens een lekkere watermeloensalade.

2. Aardbeien

 

aardbeien - fruit met weinig calorieen
Aardbeien bevatten 24 kcal per 100 gram

Wie kent ze niet, de koning van het zomerfruit. Helaas niet heel lang vers te verkrijgen, maar dat maakt ze des te specialer. Persoonlijk vind ik de Nederlandse, zongerijpte aardbeien het lekkerst. In vergelijking met geïmporteerde aardbeien zijn ze veel zoeter (en goedkoper). Dus ik wacht elk jaar weer met smart op de eerste verse aardbeien in mei!

Heb jij wel eens Aardbeiengranita geprobeerd?

3. Grapefruit

 

grapefruit-fruit met weinig calorieen
Grapefruit bevat 26 kcal per 100 gram

Hij smaakt een klein beetje bitter, de grapefruit, en daar moet je wel van houden. Maar buiten dat is de grapefruit een heerlijke fruitsoort die barst van de vitamine C. Hij bevat daarbij ook nog de meeste vitamines van alle citrusvruchten. Laag in calorieën en een vitaminebom: Die moet je toch op de fruitschaal hebben liggen?

Proef deze verrassende salade eens als je toch al een avocado wilde gaan nemen

4. Perzik

peach- fruit met weinig calorieen
Perziken bevatten 30 kcal per 100 gram

Persoonlijk ben ik dol op perziken. Dat moment dat ze precies goed zijn en o zo lekker zoet! Daarbij zijn ze dus ook nog eens laag in calorieën en is het een leuke afwisseling met het fruit wat standaard in de schappen ligt.

Een keer zin in wat lekkers? Probeer eens perziken met mascarpone.

5. Framboos

 

Framboos - fruit met weinig calorieen
Frambozen bevatten 30 kcal per 100 gram

Heerlijk zacht en zoet, de framboos. Het is kwetsbaar fruit, dus leg ze niet onderop in de fruitschaal. Vol met vitamine C, foliumzuur en antioxidanten. Dat is nog eens een lekker tussendoortje!

En als je eens iets minder gezond wil doen en op zoek bent naar een lekker dessert, probeer deze!

6. Bosbessen

 

bosbessen - fruit met weinig calorieen
Bosbessen bevatten 30 kcal per 100 gram

Alleen al de ervaring van het plukken in het bos vind ik geweldig. En dan heerlijk snoepen! Was bosbessen wel goed als je ze zelf in het bos hebt geplukt en laat wat over voor de bewoners van het bos die ook van bosbessen houden. Dan rest alleen nog: Genieten!

Als je dan toch nog bosbessen over hebt, zou ik zeker eens deze gezonde cake proberen!

7. Nectarine

nectarine-fruit met weinig calorieen
Nectarines bevatten 35 kcal per 100 gram

Zelf haal ik nectarines en perziken altijd door elkaar. Maar perziken hebben een zacht ‘huidje’ en nectarines zijn juist glad!

Nectarines zijn koud en warm lekker. Heerlijk zoet en sappig. Alleen bij de gedachte al loopt het water me in de mond! Wellicht dat ik binnenkort eens deze gegrilde nectarine met frambozen probeer.

8. Cranberries

cranberries-fruit met weinig calorieen
Cranberries bevatten 41 kcal per 100 gram

Ze zijn minder zoet dan al hun fruitige collega´s in de supermarkt en hebben een lekker zuurtje. Je moet er van houden, cranberries, persoonlijk vind ik ze zo af en toe heerlijk!

Ik kwam dit heerlijke cranberry/yoghurtijs tegen. Klinkt toch verrukkelijk?

9. Mandarijn

mandarin-fruit met weinig calorieen
Mandarijnen bevatten 41 kcal per 100 gram

Vroeger had ik wat klasgenoten die een netje mandarijnen kochten in de pauze en dan vervolgens ’s middags alle mandarijnen op aten. Nu zou ik je niet willen adviseren zo’n 10 tot 15 mandarijnen per dag te eten, maar ze zijn wél lekker en gezond! Omdat een mandarijn vrij licht is, bevat één mandarijn maar 25 kcal.

Eens zin in wat anders en mandarijnen verwerken in je avondmaaltijd? Probeer dan eens dit recept van kippenbouten met mandarijnen en wortel!

10. Blauwe bessen

 

blue-berries-fruit met weinig calorieen
Blauwe bessen bevatten 44 kcal per 100 gram

Ze lijken erg op de bosbessen, maar zijn toch echt net even anders!

Helaas zijn ze vrij duur, want ze zijn zó lekker dat je er wel van kan blijven eten! Daarbij zijn blauwe bessen ook super gezond. Het velletje van deze gezondheid toppers zit boordevol goede stoffen. Zelf koop ik ze nog wel eens uit het diepvriesvak van de supermarkt. Dezelfde vitamines maar dan een stukje goedkoper!

Heerlijk om bij mijn havermout te doen! Kook water of melk in een pannetje en voeg naar wens ingrediënten toe. Lekker vind ik havermout met rozijnen, kaneel, bosbessen, eventueel nog stukjes appel. En om het af te maken een beetje honing!

11. Appels

apple-fruit met weinig calorieen
Appels bevatten 45 kcal per 100 gram

Ze staan bekend om hun lage aantal calorieën, de appels. Wie kent niet het appel dieet – waar ik later nog wel een keer een blogpost over zal schrijven om mijn mening te geven 🙂

Probeer eens een appel in plakjes en bestrooit met kaneel. Wat ik zelf lekker vind is schijfjes appel met pindakaas! Als je van appel en pindakaas houdt zéker het proberen waard.

12. Abrikoos

abrikozen - fruit met weinig calorieen
Abrikozen bevatten 52 kcal per 100 gram

Zacht en zoet, dat maakt de abrikoos onweerstaanbaar! Vooral te verkrijgen op siroop, maar ook vers zeker de moeite waard!

Makkelijk en gezond, probeer deze Abrikozen-yoghurtshake zeker eens uit.

13. Sinaasappels

orange-slices-fruit met weinig calorieen
Sinaasappels bevatten 53 kcal per 100 gram

Deze fruitsoort is het meest geliefd in een verse jus d’orange! Maar voor de meeste gezondheidsvoordelen kan je deze gezonde fruitsoort het best gewoon eten. Door het persen blijft er niet veel van de vezels over die in het velletje zitten. En de vezels compenseren juist het suikergehalte in de vrucht zelf. Dus geniet af en toe lekker van vers sinaasappelsap, maar eet ze vooral gewoon lekker in z’n geheel! Bijvoorbeeld in deze sinaasappel-bietsalade. Weer eens wat anders!

14. Ananas

Ananas- fruit met weinig calorieen
Een ananas bevat 55 kcal per 100 gram

Heb je wel eens heel veel verse ananas achter mekaar op gegeten? Ik wel en mijn mond vond dat niet fijn! Het schijnt te komen door een heel gezond enzym in ananas, bromelaïne. Alleen omdat het niet goed verteerd kan worden in je mond, kan het wat gaan prikken in je mond en gehemelte. Gewoon niet teveel ananas in één keer eten dus, maar wel lekker blijven genieten van dit mooi gevormde fruit! Bijvoorbeeld uit de wok met kip!

15. Kiwi

kiwi - fruit met weinig calorieen
Kiwi’s bevatten 56 kcal per 100 gram

Last but certainly not least, de kiwi! Hoewel 100 gram kiwi 56 kcal bevat, is een kiwi lichter dan 100 gram. Eén kiwi bevat dus maar rond de 40 kcal.Met recht in deze lijst fruit met weinig calorieën dus!

Wist je dat je bij biologische kiwi’s ook de schil kan eten? Zelf vind ik het toch een beetje te harig, maar het is wel gezond!

Wil je kiwi eens anders eten? Probeer dan op een warme dag eens deze dorstlesser: Komkommer kiwi sap met munt!

Hoeveel calorieën bevat gedroogd fruit?

Gedroogd fruit bevat door het drogen minder water. Hierdoor zitten er in verhouding meer calorieën dan in vers fruit. Door het drogen neemt ook het gehalte aan  vitamine C af. Wel zitten er in gedroogd fruit veel voedingsvezels en zitten er ook nog gezonde mineralen in.

Vers fruit heeft dus wel de voorkeur boven gedroogd fruit. Er zitten minder calorieën en suikers in en het bevat meer vitamines. Wel is het een gezond alternatief voor snoep. Dus als je de keuze hebt tussen gedroogd fruit of een paar winegums: Ga dan voor het gedroogde fruit, maar geniet ervan met mate!

Hoe zit het dan met fruit op siroop?

In de supermarkt zijn ook allerlei blikken te vinden met fruit op siroop. Zelf vind ik het heerlijk om bowl te drinken met allerlei fruit soorten uit blik. Die stukken lekker zachte abrikoos bijvoorbeeld.. Heerlijk!

Hou er wel rekening mee dat er aan de siroop aardig wat middelen zijn toegevoegd om het fruit langer goed te houden. Daarbij is het aantal toegevoegde suikers ook nog een dingetje. Dus hoewel fruit op siroop erg lekker kan zijn, probeer het te beperken en kies dan liever voor vers fruit voor je bowl. Genoeg keuze uit al dit fruit met weinig calorieën!

Wil je verder lezen over voeding met weinig calorieën? Kijk dan eens bij de artikelen over Groenten of Tussendoortjes.

Doe je aan de lijn?

Wil je graag op de lijn letten en dan niet alleen qua fruitkeuze? Dan is de Afslank Receptenbijbel wellicht wat voor jou! Deze receptenbijbel bevat ook fruit met weinig calorieën natuurlijk, maar gecombineerd in allemaal heerlijke recepten.

Vol met heerlijke recepten die állemaal goed zijn voor je lijn? Wat wil je nog meer?afslank-receptenbijbel-cover fruit met weinig calorieen

Wat is jouw favoriete fruit uit deze lijst?

Van welk fruit kan jij nu niet stoppen met eten, en zit die fruitsoort bij deze lijst van fruit met weinig calorieën? En heb je een ‘lievelingsfruit’?

Ik ben erg benieuwd naar je reactie, laat het me weten hieronder in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *