Afvallen na een zwangerschap, hoe doe je dat?

Bij een zwangerschap kom je aan. De een komt tientallen kilo’s aan, bij de ander blijft het maar bij een paar kilo. En ook na de geboorte verschilt het hoeveel kilo er blijft ‘plakken’. Eén ding is bij iedereen wel hetzelfde: Je wilt die kilo’s graag weer kwijt! Maar hoe werkt dat precies, afvallen na een zwangerschap?

Nu ik zelf zwanger ben, vind ik dit een interessant onderwerp natuurlijk. Op dit moment ben ik net over de helft en valt het nog mee met de kilo’s. Maar wie weet, als je me over 20 weken weer spreekt…

In ieder geval nooit verkeerd om je er vast in te verdiepen: Hoe gaan we te werk na die zwangerschap? Bereid je er in ieder geval op voor dat het niet al te snel gaat. Je hormoonhuishouding is anders na de zwangerschap en vaak is het best lastig die kilo’s eraf te krijgen. Met die info in je achterhoofd, lees snel verder!

Beperken van de zwangerschapskilo’s

Sommige vrouwen zien de zwangerschap als excuus om lekker te snaaien. Maar naast dat hierdoor de kans op zwangerschapsdiabetes toeneemt, blijf je daarna ook met de extra kilo’s zitten. En daar komt óók nog bij dat het voor je baby het beste is om gezond te eten. Immers wordt de kleine ook gebouwd uit de voedingsstoffen die jij binnen krijgt.

Eet dus tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk gezond. Natuurlijk mag je af en toe best wat ongezonds, maar zie de zwangerschap niet als een excuus om volledig los te gaan.

Wat ook helpt is om regelmatig te bewegen. Als je een goede conditie hebt of opbouwt tijdens de zwangerschap, levert je dat ook nog eens voordeel op tijdens de bevalling. En daarbij beperk je de zwangerschapskilo’s.

Afvallen door borstvoeding

Er is een makkelijke manier om in ieder geval een paar kilo’s kwijt te raken. Namelijk door borstvoeding! Dat vraagt behoorlijk wat van je lichaam, waardoor de meeste vrouwen aardig wat kilo’s verliezen door de borstvoeding. Natuurlijk is het niet in alle gevallen mogelijk om borstvoeding te geven en kan je soms door omstandigheden niet al te lang borstvoeding geven. Toch is het wel de makkelijkste manier om weer richting je oude gewicht te gaan. Moet je echter niet voor twee gaan eten, dan blijven de kilo’s waarschijnlijk lekker plakken!

Wanneer mag je weer beginnen met sporten?

Maar echt weer een sportief figuur krijgen, daar moet toch nog wel wat extra’s voor gebeuren. Want die buikspieren blijven nu eenmaal niet echt strak tijdens de vorming van die baby in je buik. Maar juist door die buikspieren, moet je wel weer rustig aan beginnen met sporten. En als je een keizersnede hebt gehad, moet je helemaal voorzichtig zijn! Maar wanneer mag je dan weer beginnen met afvallen na een zwangerschap?

Als je via een keizersnede of andere operatie bent bevallen, overleg dan altijd met een arts of verloskundige wanneer je weer kan gaan sporten. Het laatste wat je wil is te vroeg beginnen en daarmee je buikspieren beschadigen.

Als je via de ‘normale weg’ bevallen bent, mag je meestal na 4 tot 8 weken weer rustig beginnen wat te sporten. Vraag dit ook aan je verloskundige, zij komt jou en je baby nog regelmatig controleren.

Een fijne minitraining om weer in conditie te komen, kan je vinden op gezondheidsnet. Wat houdingsoefeningen om weer in vorm te komen en je spieren te verstevigen.

Het belangrijkste is om geduld te hebben. Je lichaam heeft een kind gedragen en het er vervolgens uitgeperst! Een beetje trots op dat knappe lichaam is dus wel op zijn plaats.

afvallen na een zwangerschap

Hoe snel heb je je figuur weer terug?

In de eerste plaats, laat je niet ontmoedigen door andere vrouwen die binnen twee weken weer op hun oude gewicht zitten. Iedereen is anders en sommige BN’ers hebben ook nog een personal trainer die ze helpt zo snel mogelijk weer in vorm te zijn. Voor degenen die geen personal trainer hebben, niet getreurd! Met realistische verwachtingen gaat het ook jou lukken!

Als eerste dus: Stel jezelf geen onrealistische doelen, dan raak je alleen maar teleurgesteld. De eerste maanden na de bevalling zijn zwaar, je hebt gebroken nachten en misschien ook nog wel behoorlijk wat stress. Je lichaam is in 9 maanden behoorlijk veranderd, als je voor jezelf 9 maanden aanhoudt om weer op je oude gewicht te komen is dat een mooi streven. Het zorgt er ook voor dat je niet na 5 maanden al in de stress schiet omdat je nog niet op je oude gewicht zit. Afvallen na een zwangerschap is een proces, neem er dus ook de tijd voor.

En helemaal je oude figuur terugkrijgen, helaas lukt dat nooit helemaal. Je borsten zullen wat meer gaan hangen, je buikspieren hebben een flinke optater gehad.. Maar gelukkig is er met corrigerende kleding een boel te verbergen. 😉

Kan iedereen even makkelijk afvallen na een zwangerschap?

Bij de één gaat het natuurlijk makkelijker om af te vallen na een zwangerschap dan bij een ander. Sommige vrouwen lukt het helemaal niet om de zwangerschapskilo’s kwijt te raken. Val jij in die groep, lees dan ook eens dit artikel, waarin allerlei oorzaken te vinden zijn waardoor het moeilijk kan zijn om op je oude gewicht te komen.

Voor alle mama’s onder ons: Hoe snel had jij je figuur weer terug na de zwangerschap? En heb jij veel moeite moeten doen voor het afvallen na een zwangerschap? Laat het weten in de reacties!

Meer lezen? Kijk dan op de pagina’s Sporten of Voeding!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *