Afvallen voor luie mensen – 9 tips

We willen allemaal wel eens wat kilo’s kwijt. Maar we hebben niet allemaal zin om daarvoor uit onze stoel te komen. Gelukkig zijn er wel manieren die ook jij kan gebruiken om toch af te vallen en daarbij kan je lekker lui blijven! Afvallen voor luie mensen dus. 🙂

Je moet er natuurlijk wel een béétje moeite voor doen, want afvallen zonder enige vorm van moeite: Sorry, dat lukt vrijwel niemand (lintwormen en andere ziektebeelden buiten beschouwing gelaten). Maar ik hoop dat dat je bespaard blijft!

1.   Blijf af van de suiker

We weten het allemaal, suiker is niet zo gezond. Je kan daar verder over lezen in dit artikel over minder suiker eten.

Meestal zijn we die paar kilo’s rijker door het eten van teveel suiker. Ook als we even een dipje hebben, heeft het onze voorkeur om wat suikerrijks te eten. Want dat geeft ons energielevel een boost. Die weliswaar van korte duur is, maar toch hebben we het idee dat het helpt.

Maar suiker eten helpt eigenlijk vooral om aan te komen. We eten namelijk al snel meer dan ons lichaam nodig heeft en ja, al de overtollige suiker wordt dan omgezet in vet. En daarom is het verstandig om wat te minderen in je suikerconsumptie als je probeert om af te vallen.

Een goede manier om helemaal suikervrij te eten, is de cursus Natuurlijk Suikervrij. In 40 dagen leer je dan om suikervrij te eten. Je krijgt recepten en ook ontvang je e-mails die jou stimuleren om suikervrij te blijven eten.

 

2.   Poets je tanden

Ken je dat gevoel dat je net je tanden hebt gepoetst en eigenlijk trek hebt? Maar eten met net gepoetste tanden, nee, dat voelt niet fijn. Juist daarom is tanden poetsen zo’n goede om niet teveel tussendoor te snaaien. Ook kom je ’s avonds minder in de verleiding om te snoepen als je je tanden al hebt gepoetst.

Voor je glazuur is het het beste om na het eten een half uur te wachten om je tanden te poetsen. Tijdens het eten wordt je glazuur namelijk zachter en na een half uur is het weer harder geworden. Dus, wil je minder snoepen? Poets dan een half uur na al je maaltijden je tanden!

3.   Kauwgompje, iemand?

Een makkelijke manier om te zorgen dat je minder zin hebt om te snaaien. Daarbij onderdrukt kauwgom ook het hongergevoel.

Dus kies wat lekker suikervrije kauwgom en kauw tegen de behoefte om te veel te eten! 🙂

4.   Boodschappen doen met volle maag

Een tip die we allemaal wel kennen, maar soms toch vergeten. En dat is niet handig!

Zorg altijd dat je een volle maag hebt als je boodschappen gaat doen. Als je trek hebt, is de behoefte om ongezonde dingen in je winkelmandje te gooien veel groter. En dat moeten we nu juist voorkomen als we willen gaan afvallen.

Eerst eten dus en dán op naar de (super)markt! Of nog beter, de groenteboer. Die heeft als het goed is geen verleiding in de winkel in de vorm van snoep.

Op zoek naar gezonde recepten die je kan maken? Neem dan eens een kijkje bij de Afslank Receptenbijbel.

5.   Drink voldoende water

We verwarren een gevoel van dorst nog wel eens met honger. Soms denk je dus dat je zin hebt in eten, maar heb je eigenlijk gewoon wat vocht nodig.

Om te voorkomen dat je dus gaat eten als je eigenlijk dorst hebt: Zorg dat je genoeg drinkt.

Geen zin in water? Kies dan een lekkere thee of maak wat fruitwater. Wat munt en citroen in je kan met water bijvoorbeeld, is heerlijk fris ’s zomers. Probeer niet aan je vocht te komen door middel van allerlei frisdranken. Die zitten boordevol suikers en dat gaat niet echt goed samen met afvallen…

6.   Eet van kleine(re) borden

Een mooie methode om je brein voor de gek te houden: Eet van een kleiner bord. Dezelfde hoeveelheid eten lijkt op zo’n bord toch groter. En daardoor heb je het niet het idee dat je weinig eet, terwijl je toch minder eet dan normaal. Zo wordt het afvallen voor luie mensen wel heel makkelijk, nietwaar?

7.   Zorg dat je gezonde snacks bij je hebt

We kennen allemaal het moment dat je van huis bent en dat je dan toch trek krijgt. En het duurt nog best een poosje voor je volgende maaltijd. Op die momenten is het erg verleidelijk een versnapering(/suikerbom) te halen in een kiosk waar je langs komt.

Gelukkig is dat te voorkomen – beter voor je portemonnee en voor je vetpercentage. Zorg dat er altijd een paar gezonde snacks in je tas zitten. Houd je van bakken? Bak dan een voorraad gezonde koeken bijvoorbeeld die je mee kan nemen als je een dag weg gaat.

Fruit is natuurlijk ook altijd een gezonde optie, als je het in een beschermend bakje mee kan nemen. Een appel, mandarijntje of wat lekkere druiven bijvoorbeeld zijn het ideale tussendoortje.

Combineer het fruit met een handje (ongebrande) noten en jouw maag houdt zich wel weer even koest.

 

8.   Haal adem

Wist je dat op de juiste manier ademhalen ook bijdraagt aan het afvallen? Lees hiervoor ook het artikel over ademhalen.

Sta geregeld even stil bij je ademhaling.

Gebruik je je buikademhaling of haal je adem door je borst? Haal je rustig adem of is het eigenlijk best wel oppervlakkig?

Zorg dat je op de juiste manier ademhaalt, zodat jouw lichaam ook de zuurstof krijgt die het nodig heeft. Als je oppervlakkig ademhaalt, schiet je lichaam onbewust ook in een soort stressmodus. Daardoor komt de vertering stil te liggen.

Focus je op adem halen door je buik en haal rustig adem. Er gaat dan ook meer aandacht naar je spijsvertering, waardoor je eten goed verteerd wordt.

9.   Doe het eens een beetje rustig aan

Hoe lang doe jij over je eten? En hoe vaak kauw je op een hap?

Bij mijn werk in de horeca, worden de avondmaaltijden altijd snel gegeten. Ik eet het langzaamst van iedereen en heel erg vind ik dat niet. Al is het soms wel lastig. Maar goed kauwen en langzaam eten is heel belangrijk.

Na 20 minuten krijgt jouw brein ook pas een seintje dat je genoeg hebt. Maar als je voor die tijd al je hele bord leeg hebt, komt dat seintje dus ook veel te laat aan.

Dit gaat over afvallen voor luie mensen – wees dan bij het eten ook lui en eet lekker langzaam.

Dus:

Kauw op je eten, leg je bestek even neer als je een hap hebt genomen en geniet van je eten!

10. Zet de tv aan

Dat is weer eens een ander advies. Want we zitten al aan teveel schermtijd, etc. Maar als jij bij de groep hoort die zichzelf wel heeft aangezet om eens te gaan sporten: Zet de tv aan!

Als je in een sportschool staat, is het soms lastig om lang door te gaan met een bepaalde oefening. Want dat kan best wel saai zijn. Op die momenten is het fijn als je televisie kan kijken, zodat je even vergeet waar je mee bezig was.

Dus hebben ze schermen op jouw sportschool? Gebruik ze!

Ook een manier is thuis achter de televisie sporten. Als het dan toch moet: Dan gewoon even tijdens het tv kijken. Kan je toch je favoriete serie(s) kijken en kan je tegelijkertijd je oefeningen doen, om je toch een beetje fitter te gaan voelen!

11. Alcohol? Doe maar even niet…

Oei, deze wilde je niet horen he? Deze tip wilde je eigenlijk gewoon n i e t horen. Maar heb jij je wel eens verdiept in de calorieën die in dat gezellige glaasje wijn zitten? Het zijn er – helaas – behoorlijk wat. Met één glas tik je zo al 100 calorieën weg. En dat ene glaasje is vaak nog niet het probleem. Maar na dat ene glaasje volgen er zo nog een paar en samen vormen die wel degelijk een ‘vet’ probleem!

Probeer je dus die buik een beetje weg te krijgen? Laat die fles wijn of die biertjes dan toch maar even staan.

Heb jij nog tips in het kader van afvallen voor luie mensen?

Dat waren mijn tips alweer! Ik hoop dat er qua afvallen voor luie mensen wat voor je bij zat. Heb jij wellicht nog extra tips? Ik hoor ze graag van je!

Ik hoop dat ik aan je bewezen heb: ook als je lui bent kan je tóch afvallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *