Afvallen zonder dieet, lees verder voor tips!

Je bent op deze pagina gekomen om informatie te lezen over afvallen zonder dieet. Want dat is toch wel het fijnste, niet teveel hoeven te letten op wat je eet, maar toch net wel even een paar kilo’s kwijt raken.

Zelf ervaar ik dat ook op die manier – veel eten is gewoon te lekker om te laten staan. En jezelf uithongeren of allerlei lekkere dingen ontzeggen werkt vaak alleen maar averechts! Daarom ben ik er voor je in gesprongen, de wereld van het afvallen zonder dieet!

Hoe snel wil je afvallen?

Voor je alle andere informatie leest, is het goed om voor jezelf na te gaan hoe snel je wil afvallen. Dit is heel persoonlijk, want sommige mensen willen gewoon een paar kilo kwijt en het maakt niet uit op welke termijn. Anderen willen in een korte tijd veel afvallen, of misschien wel voor een bepaalde gebeurtenis hun streefgewicht bereiken.

Het snelst val je af met een combinatie van gezond eten en meer bewegen. Minder calorieën binnen krijgen en er meer verbranden is vanzelfsprekend het beste recept om af te vallen.

Maar soms is het lastig om een dieet te volgen en dat kan verschillende oorzaken hebben. Misschien heb je een groot gezin en ontbreekt het aan tijd om aparte maaltijden te maken. Ook is het zo dat je dan niet de enige in huis bent, waardoor je niet altijd zelf kan kiezen wat voor eten er in huis is.

En misschien heb je wel niets te zeggen over de maaltijden, omdat je eet wat er word klaar gemaakt door een ander en je hier zelf weinig invloed op hebt.

Natuurlijk is het ook gewoon lastig om je aan een dieet te houden en lukt het volhouden daarvan veel mensen op langere termijn niet. Dan is het fijn om niet compleet afhankelijk te zijn van het dieet om het afvallen toch door te laten zetten.

Test eens hoeveel jij weet van afvallen in deze quiz!

afvallen zonder dieet - banner afslankbijbel quiz

Dan gaan we snel over op de tips die jou helpen afvallen zonder dieet!

Afvallen zonder dieet: Kleine aanpassingen in je dagelijkse leven

Je kan beginnen met kilo’s verliezen door kleine aanpassingen, waardoor je net wat meer beweegt. Om op een rustige manier wat kilo’s kwijt te raken begin je met de volgende maatregelen:

 

  • Pak de fiets in plaats van de auto
  • Voor nog kortere afstanden: Wandelen in plaats van fietsen
  • Stap een (paar) haltes eerder uit de bus en/of metro en loop het laatste stuk
  • Neem vaker de trap (en loop de trap thuis ook een keertje extra op en neer)
  • Leer hoepelen en hoepel zoveel mogelijk tijdens het tv kijken of lezen
  • Werk bij een kantoorbaan zoveel mogelijk staand. Er zijn steeds meer bureaus die verstelbaar zijn, waardoor je staand kan werken. Staand verbrand je veel meer calorieën dan zittend! En daarbij is teveel zitten het nieuwe roken, reken dus uit je winst!
  • Wil je jezelf helemaal uitdagen, zet dan een Indoor Spinning Bike achter je bureau neer en ga op die manier aan de slag!
  • De spinning bike kan je ook bijvoorbeeld in je woonkamer zetten, zodat je al fietsend naar de tv kan kijken. Je hoeft je favoriete programma’s niet te missen, maar kan toch fijn door sporten!
  • Ook een optie is om een loopband te gebruiken tijdens het werken. In Amerika is dit al aardig geïntegreerd. Al wandelend krijgen je hersenen meer zuurstof, waardoor je beter kan nadenken. Ook werk je efficiënter. Iets om te overwegen?
  • Nog een werk gerelateerde tip: Vergader staand of wandelend. Als je een één-op-één bespreking met een collega hebt, wandel dan gewoon een rondje buiten in plaats van in een vergaderzaal te gaan zitten. En mocht je met een grotere groep collega’s een vergadering hebben, vergader dan eens staand. De tijd word efficiënter benut, waardoor de vergaderingen korter worden en er meer tijd over blijft voor ander werk.

Sporten en andere vormen van bewegen

Behalve de kleine aanpassingen waarbij je meer beweegt, kan je het natuurlijk ook groter aanpakken. Op mijn website staan veel sporten die je thuis kunt doen. Op de pagina Sporten kan je artikelen lezen over allerlei verschillende sporten. De drempel om daarmee te beginnen is niet hoog en het hoeft zeker niet veel tijd te kosten! Door fanatiek te sporten verbrand je veel calorieën. Op die manier is het makkelijker afvallen zonder een dieet te hoeven volgen.

Ook kan je je natuurlijk aanmelden bij een sportschool voor een wekelijks uurtje fitness of doe mee aan de yogalessen, zumba, spinning lessen…

Als je het gezellig vind om een teamsport te doen, schrijf je dan in bij een sportvereniging. Het voordeel hiervan is dat de rest van het team op je rekent en je daardoor niet zomaar een training (of wedstrijd) overslaat.

Mocht je wat minder hoog willen inzetten, dan kan je natuurlijk ook kijken of er een plaatselijke wandelgroep is. Of zoek iemand uit je omgeving met wie je minimaal één keer per week minimaal een uur flink gaat door wandelen.

Vind je het lastig om vol te houden met sporten? Lees dan ook het artikel Discipline bij het sporten: 7 praktische tips.

Geen dieet, wel anders eten

Natuurlijk kan je wel, zonder dat je een dieet volgt, alsnog wat aanpassingen doen in je eetpatroon. Het vervangen van je normale calorierijke recepten door recepten waarmee je gemakkelijk afvalt bijvoorbeeld. Een goede hulp hierbij is de Afslank Receptenbijbel.

Nog wat andere tips om door te voeren in je voedingspatroon om je te helpen afvallen zonder dieet:

  • Drink voldoende. Als je genoeg drinkt, krijg je minder snel honger waardoor je minder de behoefte hebt om te snaaien. Ook helpt het je spijsvertering als er voldoende vocht aanwezig is. Zonder voldoende water in je lichaam, komt je spijsvertering in de problemen.
  • Zorg dat je voldoende fruit en gezonde tussendoortjes in huis hebt, zodat je niet altijd naar de chips en koekjes hoeft te grijpen. Wil je inspiratie voor gezonde tussendoortjes? Misschien is het boek Bites met allerlei gezonde tussendoortjes dan wel iets voor jou!

 

Blijf je aankomen en lukt afvallen niet?

Lukt het afvallen zonder dieet echt niet? Dan kan het ook liggen aan een trage stofwisseling. Minder eten gaat je dan niet verder helpen en ook meer sporten helpt dan maar in bepaalde mate. Vermoed je dat je last hebt van een trage stofwisseling? Verdiep je dan in oplossingen voor dit probleem en blijf niet door diëten zonder dat dit zin heeft! In de toekomst zal ik hier nog een artikel over schrijven, houd de website in de gaten.

Verder lezen?

Wil je meer artikelen over gezond eten lezen? Kijk dan op de pagina Voeding voor meer gezonde inspiratie!

Voor lekkere recepten en hulp bij het aanpassen van je eetschema verwijs ik je graag naar de Afslank Receptenbijbel:

afslank-receptenbijbel-cover afvallen zonder dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *