Afvaltips die echt werken? Lees ze hier!

Afvaltips - gezonder dan gisteren

Afvaltips, we lezen ze vaak en iedereen pretendeert de beste tips te hebben. Bijna iedereen wil weleens een paar kilo kwijt en afvallen blijft altijd een belangrijk onderwerp in onze samenleving.

Net even een paar kilo kwijt willen tot het volgen van een heel afvaltraject. Voor deze blog heb ik afvaltips voor je verzameld die niet op elke willekeurige website al staan genoemd. Lees snel verder voor deze tips om je weer een stapje op weg te helpen naar een lichaam waar je je fijn in voelt! Want dat is uiteindelijk het belangrijkste, dat je je fijn voelt in je eigen lichaam.

Lees hier afvaltips die echt werken! Want bij afvallen gaat het niet om jezelf allerlei dingen ontzeggen. Het gaat erom dat je je levensstijl aanpast. En er zijn heel makkelijke tips die jou helpen om net even wat minder, langzamer of gezonder te eten.

Lees ook: Verantwoord afvallen met gezonde voeding

Het mentale deel: Accepteer jezelf

Afvallen is voor een groot deel mentaal. Meestal wil je afvallen omdat je niet tevreden bent over jouw lichaam. Toch is het belangrijk als je wil afvallen, dat je je lichaam wel accepteert. Als je negatief denkt over jouw lichaam, zal in het afvallen ook het negatieve de boventoon voeren.

Het afvallen zal veel beter lukken als je een instelling hebt als:

Ik ben blij met mijn lichaam, maar als ik wat minder weeg zal ik mezelf nog mooier, gezonder of zelfverzekerder voelen.

Natuurlijk snap ik goed dat het soms lastig is om tevreden te zijn met jezelf. Vooral door het heersende beeld dat je slank moet zijn om ook mooi te zijn. Maar wist je dat slanke mensen die niet sporten en ongezond eten, veel ongezonder zijn dan volslanke mensen die wel veel bewegen en gezond eten?

Probeer voor jezelf daarom niet teveel de nadruk te leggen op wat er allemaal verkeerd is aan je lichaam.

Ga juist op zoek naar de mooie kanten van jezelf en bedenk wat voor voordelen afvallen voor jou kan hebben.

Tot slot:Afvaltips, Gezonder dan Gisteren-2

Tips van illusionist Victor Mids

Ik ben best wel een fan van Victor Mids. Ik vind het gewoon leuk om te zien hoe hij alle trucs uitvoert en ik snap er vaak geen snars van 🙂 Maar deze illusionist (en arts) is van alle markten thuis. Hij gaf namelijk in de Oudejaar Special ook nog wat tips om jezelf voor de gek te houden qua eten.

Hij gaf de volgende drie tips, die je alle drie helpen om kleinere porties te eten!

  • Eet van een rood bord. De kleur rood zorgt er blijkbaar voor dat je sneller vol zit.
  • Zorg dat je van een klein bord eet. Daardoor lijkt de portie groter dan eenzelfde portie op een groter bord.
  • Eet met je niet-dominante hand. Als je dus met rechts schrijft, eet dan met links. Deze tip moet je misschien niet gelijk gaan oefenen met je soep, maar met iets waarmee je wat minder snel knoeit.
    Doordat je lastiger en daardoor langzamer eet, heb je sneller het punt bereikt dat je hersenen het seintje krijgen dat je vol zit.

Zorg voor spieropbouw

Hoewel voeding meer impact heeft bij het afvallen dan beweging, is het wel goed voor je om veel te bewegen. Daarbij verbruiken spieren energie en die energie onttrekken ze uit jouw vet!

Spieren gebruiken ook in rust meer calorieën dan vet. Je kan dus beter spieren hebben dan vet!

Omdat spieren in rust ook calorieën verbranden, verbrand je dus energie terwijl je er helemaal niet mee bezig hoeft te zijn. Ideaal!

Voor spieropbouw hoef je niet elke dag fanatiek te sporten, ook elke dag 5 minuten wat krachtoefeningen doen helpt al voor jouw spieropbouw!

Daarbij voel je je ook fitter als je gespierder bent. Twee vliegen in één klap dus.

Op zoek naar leuke sportkleding? Neem een kijkje bij Bever!


Afvaltips van de voedingsdeskundige

Hieronder deel ik enkele tips met je van drs. Oscar Helm. Hij is voedingsdeskundige. En voeding is natuurlijk van groot belang bij het afvallen.

Gebruik de onderstaande wetenschappelijk bewezen tips en val daadwerkelijk af!

  1. Drink een half uur voordat je gaat eten een halve liter water. Hierdoor heb je minder trek en eet je minder.
  2. Eet langzamer. Deze tip komt een beetje overeen met de tip van Victor Mids om met je niet-dominante hand te eten. Des te langzamer je eet, des te sneller de eerste 20 minuten voor bij. Want na 20 minuten krijgen jouw hersenen pas het seintje dat je vol zit!
  3. Doe aan fysieke inspanning voor je gaat eten. Hierdoor maak je jezelf gevoeliger voor insuline en sla je minder vet op.
  4. Ontbijt met eiwitten. Hierdoor zit je langer vol en heb je minder de neiging om tussendoor nog wat te snacken.
  5. Zie eten als voeden en niet als vullen. Uit jouw voeding haalt je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft. Zie het dus als niet als ‘je honger stillen’ waarna je gewoon maar wat naar binnen propt. Kijk naar voeding als wat het is: Voeding voor je lichaam, geen vulling.
  6. Slaap voldoende. Afvallen was nog nooit zo makkelijk! Als je te weinig slaapt, verbrand je minder calorieën. Een uurtje eerder naar bed dus! Kan je niet slapen? Lees dan ook eens deze slaaptips!
  7. Stel voor jezelf realistische doelen. Je kan wel 5 kilo per week willen afvallen, maar dat is niet realistisch. Daarbij verlies je in de eerste weken vaak ook wat vocht en geen vet. Daarna stagneert het en lijk je opeens minder snel af te vallen. Stel daarom realistische doelen, zodat je langer vol kan houden!
    Een realistisch doel is 0,5 – 2 kilo per week willen afvallen.
Meer van zulke tips?

Benieuwd naar meer inspiratie van drs. Oscar Helm? Neem dan een kijkje op zijn website! Volg bijvoorbeeld één van zijn webinars. Hij heeft ook de Afslank Receptenbijbel samengesteld, vol met gezonde recepten waarmee je het afvallen voor jezelf helemaal makkelijk maakt!

afvaltips - receptenbijbel

Wat heb jij aan deze afvaltips?

Heb jij nog nieuwe inzichten opgedaan uit dit artikel met afvaltips? Ik ben heel benieuwd wat voor jou de eye-openers waren of wat voor jou juist minder van toepassing was.

Wil je verder lezen over afvallen, lees dan Verantwoord afvallen met gezonde voeding om erachter te komen welke voeding je wél en niet moet eten en nog heel veel meer interessante informatie!

Laat van je horen in de reacties hieronder, ik hoor graag van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *