Discipline bij het sporten: 7 tips om jou te helpen!

Je herkent het vast wel. Je wilde na het werken nog gaan hardlopen, maar het miezert een beetje. En je bent ook een beetje moe. En je heb gister al gesport, dus vandaag hoeft het niet per se, toch? Ik herken deze excuses in ieder geval wél en heb daarom dit artikel geschreven. Want ik ben vast niet de enige die soms moeite heeft de discipline bij het sporten vast te houden.

Want of je nu de marathon van New York wil lopen of een uurtje wil fietsen door de buurt, elke stap die jou helpt naar een betere gezondheid is er één.  Dus lees snel verder om te kijken welke tip jou het beste kan helpen!

Deze tips gaan jou helpen voor meer discipline bij het sporten

  1. Stel voor jezelf een haalbaar doel

Het begint allemaal met het stellen van een doel voor jezelf. Een haalbaar doel, welteverstaan. En natuurlijk kan jouw doel zijn om een marathon te lopen. Maar splits het dan op in kleinere doelen.

Als je dus zo’n marathon van 42 km wil lopen over twee jaar en je hebt nul conditie, waar begin je dan? Nou, met 1 kilometer. Je moet ergens beginnen toch? En die 1 worden er vanzelf meer.

Zoek naar een goed schema wat je kan gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld goede verhalen gehoord over Hardlopen met Evy.

Splits je grote doel dus op in kleinere doelen. Om bij het hardloopvoorbeeld te blijven: Stel jezelf eerst 3 kilometer als doel, daarna 10, daarna 15… En beloon jezelf na het behalen van zo’n doel.

Dit gaat natuurlijk niet alleen op voor hardlopen, maar voor alle sporten waar jij mee wil gaan beginnen. Want discipline bij het sporten is bij elke sport lastig. Daar praten we verder over bij tip 2:

  1. Kies iets wat je leuk vind

Er zijn enorm veel manieren om te bewegen en je lichaam gezond te houden en krijgen. Gelukkig maar, want daardoor is er voor iedereen wel wat bij! Ga dus niet hardlopen als je dat eigenlijk geen bal aan vind. Zelf vind ik het fijner om te fietsen, omdat je dan verder van huis komt en daardoor meer ziet.

Ook elke dag een uur wandelen doet superveel goed voor je lichaam en is een mooie manier om te bewegen. Een rustige activiteit die je langer vol houd, is ook helemaal prima. Sporten hoeft niet super intensief te zijn, als je hartslag maar wel verhoogd.

Wellicht woon je wel bij een zwembad in de buurt. Zwemmen is een perfecte manier om onbelast te bewegen!

Als je minder tijd hebt, zijn er ook allerlei workouts die niet zoveel tijd kosten, maar wel heel effectief zijn. Zelf heb ik erg goede ervaringen met de 30 Day shred van Jillian Michaels. De eerste dagen vond ik het vreselijk zwaar en had ik OVERAL spierpijn. Ik kon nauwelijks de trap op komen. Maar na een week was diezelfde workout eigenlijk al vrij gemakkelijk geworden!

De workout van Jillian kost elke dag 30 minuten (en wat is 30 minuten nu op 1440 minuten!), maar er zijn ook workouts van bijvoorbeeld maar 4 minuten per dag! Je wordt dan keihard aan de bak gezet, maar bent ook supersnel klaar. Ben je hierin geïnteresseerd, kijk dan eens naar deze workout met video coaching: Fit in 4 minuten!

Verder zijn er genoeg mensen die graag op de sportschool sporten. Als dat voor jou ook geld, helemaal prima natuurlijk! Op de meeste sportscholen zijn genoeg leuke groepslessen waar je aan kan deelnemen, maar kan je ook zelfstandig aan de gang.

Voor ieder is er een geschikte manier om te bewegen!

  1. Koop leuke sportkleding

Klinkt wellicht alsof hij niet in dit rijtje thuis hoort, deze tip. Maar het is wel een goede motivatie als je mooie kleding hebt waar je in sport. Allereerst is het leuk om de kleding uit te zoeken, er is echt zóveel variatie in sportkleding! Er zit voor iedereen wat bij en je kan allerlei gekke kleurtjes uitkiezen. Wist je dat je nu zelfs bij onze vertrouwde Bol.com sportkleding kan kopen?

En als die nieuwe kleding dan eenmaal binnen is, is het toch wel zonde als het niet wordt gebruikt natuurlijk. Zonde van het geld en zonde van die leuke kleding.

Daarbij voel je je mentaal ook sterker als je mooie kleding aan hebt. Natuurlijk kan je ook hardlopen in een oud shirt en een korte broek die je nog had liggen. Maar je voelt je dan toch wat minder een echte hardloper dan de buurvrouw in haar super sportieve outfit.

  1. Stop met de smoesjes

Ja, ik ken ze allemaal. Ik gebruik ze zelf ook wel eens, trouwens. Kruis maar aan:

‘Ik voel me een beetje moe,’
‘Mijn keel voelt wat droog, misschien moet ik maar rustig aan doen vandaag, voordat ik ziek word!’
‘Ik heb het zo enorm druk, ik heb echt geen tijd om te sporten hoor’
‘Het is toch ook wel prima als ik het maar bij één keer per week laat, zo’n tweede keer heeft vast niet zoveel nut,’
‘Het regent, ik laat me niet vrijwillig nat regenen hoor!’

En natuurlijk zit er achter die smoesjes soms wel een kern van waarheid. Soms. Meestal niet. En vaak is even lekker bewegen juist de oplossing van de ‘kwaal’.

Ben je moe? Van sporten krijg je juist meer energie (bepaalde medische redenen uitgezonderd natuurlijk).

Heb je het zo druk? Des te meer reden om even lekker te bewegen. Sporten werkt namelijk stress verlagend en als je echt zo druk bent, kan je juist wel wat ontspanning in de vorm van sport gebruiken.

Regent het buiten? Doe dan eens binnen een workout of… regen gewoon eens nat! Wel zorgen dat je niet ijskoud wordt, dat vinden je spieren minder fijn.

Houd je doel voor ogen en stop met de smoesjes!

  1. Spreek met iemand anders af

Erg fijn om een stok achter de deur te hebben. En wat is nu een betere stok dan een vriend(in) die op jou wacht om te gaan sporten? Spreek af dat jullie afspraak in principe altijd doorgaat en dat afzeggen eigenlijk geen optie is. Ook als je samen afspreekt is discipline bij het sporten belangrijk om te bespreken.

Je kan je ook aansluiten bij een hardloopgroep, fietsgroep of wandelgroep. Er zijn tegenwoordig in bijna elk dorp en elke stad wel mensen te vinden waar je je bij kan aansluiten. Gezellig om met anderen sportief te zijn en een goede motivatie.

Als je het leuk vind om lekker fanatiek bezig te zijn, kan je ook beginnen met een teamsport. Als je niet komt, laat je niet alleen jezelf in de steek, maar ook je team. Daarbij leer je nieuwe mensen kennen en wellicht maak je nieuwe vrienden. Als dat geen goede stimulans is!

discipline bij het sporten - teamsport

  1. Hoe zie je eruit na het behalen van je doel?

Heb je weer eens een baaldag? Stel je dan voor hoe je eruit ziet na het behalen van je doel. Schrijf ook eens op hoe je je zou voelen als je je doel behaald hebt. Denk aan hoe je je voelt, hoe je lichaam er dan uit ziet en hoe fit je je dan zou voelen.

Als je goed kan tekenen, maak dan voor mijn part een tekening van hoe jij er graag uit wil zien. En elke keer als je geen zin hebt om te gaan sporten, denk dan vooruit. Denk aan hoe jij je voelt over een aantal weken, maanden of jaren als je je doel behaald hebt. Hoe gaaf is dat?

  1. Begin!

En ja, dan gaat het er vooral nog om dat je BEGINT! Want in uitstellen zijn we ook heel goed. Omdat het nu bijna winter is en je liever wacht op mooi weer. Of omdat je nu druk bent, maar binnenkort krijg je meer tijd. Of… Tja, smoesjes te over! Maar wil jij voor jezelf ook meer discipline bij het sporten? Begin dan vandaag nog!

Een mooie quote die ik laatst las

“De beste dag om te beginnen was gisteren, de één-na-beste dag is vandaag.”

Wacht niet langer en begin vandaag nog met het stellen van jouw doel(en) en zet direct ook de eerste stap op weg naar die doelen.

Zodat je ook vandaag weer een stukje gezonder dan gisteren wordt!

Meer artikelen lezen over sporten?

Vond je dit artikel over discipline bij het sporten leuk? Wellicht zitten er meer interessante artikelen voor je bij!

Kijk voor alle artikelen over sporten op de pagina Sporten.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *