Wat moet je eten om gezond oud te worden?

Wat kan je het beste eten om gezond oud te worden. Dat vragen we ons allemaal toch wel eens af? Afgelopen weken las ik het boek Ikigai. Dat gaat over de mensen die de hoogste levensverwachting hebben ter wereld. Waar ze wonen? Op een eiland in Japan, Okinawa. Wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar hun eetgewoonten en kwamen erachter dat voeding een groot aandeel heeft in hun hoge leeftijd. Samen met nog andere factoren, natuurlijk. Maar vandaag wil ik graag verder ingaan op die voeding. Want wat moet je nu wel of niet eten om gezond oud te worden?Welke indruk heb jij van het voedsel van Japanners? Veel rijst. Klopt als een bus! Vis? Ja, ook dat. Maar wist je dat ze ook veel groenten eten? En tofu?

Een gevarieerd dieet

Eén van de dingen die opvalt is hoe gevarieerd deze oude mensen eten. Per dag minstens vijf groente- en fruitgerechten. Haal jij die dagelijks?

En dan dus niet elke dag hetzelfde stuk fruit, maar ook dat wisselt mooi door. Uit onderzoek bleek zelfs dat ze 206 verschillende levensmiddelen op regelmatige basis nuttigen. Ik heb voor mezelf nog geen lijstje gemaakt, maar ik ben bang dat ik erg ruim geschat, op maximaal 50 zal uitkomen. Dus, ik heb de komende tijd een mooie uitdaging om daar nog 150 voedingsmiddelen bij te verzamelen. En om die dan ook nog eens op regelmatige basis te eten en niet voor nu eens een keertje. Dat betekent toch een goede uitbreiding op je normale voedingspatroon. En juist die variatie is één van de belangrijke dingen in dit dieet!

Een plantaardig dieet

De mensen op Okinawa eten niet veel vlees. Ze eten misschien één of twee keer per week wat varkensvlees, maar verder voornamelijk rijst en groenten, waaronder peulvruchten. Vooral die groenten is waar het in ons Westerse dieet aan schort. Granen krijgen wij juist meer dan voldoende binnen, maar die groente hé! Lees hier mijn tips om meer groenten binnen te krijgen.

En dus maar één of twee keer per week wat vlees. Vis eten ze dan weer wel, samen met algen. En als je van sushi houd, weet je hoe lekker een stukje vis of wat zeewier kan zijn. Daarbij is het dus ook erg gezond voor je. In voedsel uit zee zitten weer heel andere voedingsmiddelen, die je lichaam goed kan gebruiken.

Welke dingen moet je juist niet eten?

En ja, naast al die dingen die je wel moet eten, zijn er ook dingen die je juist moet mijden uit je dieet. Zoals geraffineerde suiker. Zit tegenwoordig bijna overal in ja, ik weet het. Maar als je daarbij ook de volgende dingen beperkt: Industriële bakkerijproducten, kant-en-klare producten, koemelk en dingen die daarvan gemaakt worden. Dan komt je al een heel eind met het mijden van de suikers. Want die zitten toch vooral in die industriële bakkerij- en kant-en-klare producten, nietwaar?

Minder calorieën binnen krijgen

Op het gebied van voeding geldt: Minder is meer. In ieder geval wel als het gaat om hoeveel calorieën je dagelijks binnen krijgt. Mensen die minder calorieën binnen krijgen, worden namelijk gemiddeld ouder. Hoe minder moeite je lichaam hoeft te doen om jouw eten te verteren, hoe meer energie het over heeft voor andere belangrijke taken. En daarvoor hoef je echt geen honger te lijden. In plaats van die gevulde koek te eten bijvoorbeeld, kan je een groot bord vol groente eten. Van welk van de twee denk jij dat je lichaam gelukkiger wordt?

Groene thee

Nog zo’n “wonderdrank”vol goede eigenschappen is groene thee. Je wist bijvoorbeeld vast al dat groene thee het immuunsysteem versterkt en het cholesterol verlaagt. Maar wist je ook dat het drinken van deze thee het risico op hartaanvallen vermindert?

Dagelijks groene (of witte) thee drinken reduceert de hoeveelheid vrije radicalen in je bloed, waardoor je langer jong blijft. Het perfecte anti-aging middel dus!

Wat doe jij om gezond oud te worden?

Nu vind ik persoonlijk boeken informatie over dit onderwerp reuze interessant. Voor anderen kan het wat meer als een ‘ver van mijn bed’ show voelen. Je weet toch niet hoe je leven gaat lopen en of je oud wordt is toch van veel meer dingen afhankelijk dan alleen van je voeding bijvoorbeeld. En daar hebben zij ook een punt natuurlijk. Maar alsnog blijf ik het leuk vinden om me hierin te verdiepen en toch mijn best te doen om gezond oud te worden.

Al is het maar om zo lang mogelijk in goede gezondheid te blijven om mijn kinderen en wellicht kleinkinderen te zien opgroeien.

Houd jij je bezig met gezond oud worden? Of leef je vooral bij de dag? Als je ervoor zorgt dat je nu gezond leeft, heeft dat natuurlijk ook invloed op de rest van je leven! Het boek Ikigai kan ik in ieder geval van harte aanraden voor iedereen die dit een interessant onderwerp vind!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *