13 Groenten met weinig calorieën!

Als je om wat voor reden dan ook even wat meer op de calorieën moet denken, is het fijn om te weten welk eten je zonder schuldgevoel kan eten. Dus ben je op zoek naar groenten met weinig calorieën. En daarvan heb ik er hier 13 voor je opgesomd!

Dit artikel is een onderdeel van de 3-delige serie: Voedingsmiddelen met weinig calorieën. Ligt jouw interesse minder bij de groenten, dan kan je wellicht je hart ophalen bij ‘fruit met weinig calorieën’ of ‘7 heerlijke tussendoortjes met weinig calorieën!

Groente is gezond, dat is wel bekend. Groenten bevatten tal van goede vitamines en mineralen. Sommige groenten bevatten wel wat meer calorieën dan anderen. Hieronder een lijst van groenten waar niet teveel calorieën in zitten. Als je om wat voor reden dan ook wat meer op de calorieën let, zit je met deze lekkere groenten zeker goed!

Wel wil ik je meegeven dat variatie erg belangrijk is. Houd het dus niet alleen maar bij deze groenten, maar varieer er op los zou ik zeggen.

Laten we nu dan maar snel beginnen..

13 soorten groenten met weinig calorieën om mee af te vallen!

Vooral veel groente- en fruitsoorten bevatten weinig calorieën. In dit artikel beginnen we met de groenten!

  1. Asperges

Ze zijn helaas maar tijdelijk vers verkrijgbaar, want wat zijn ze gezond-groenten met weinig calorieen - asperges

lekker! Het witte goud, oftewel, asperges. Je hebt ze ook in het groen overigens! Mijn moeder is helemaal fan en altijd als ze verkrijgbaar waren, aten we ze minimaal één keer per week.

Asperges bevatten heel veel vitamine K, foliumzuur, koper, vezels en vitamine B1.

Qua klaar maken moet je even het trucje onder de knie krijgen, maar als je dat eenmaal door hebt… Er zijn verschillende manieren om ze klaar te maken, bijvoorbeeld koken of grillen. Kijk voor recepten op de website van het Nederlandse Aspergecentrum.

 

  1. Broccoli

Tot prut gekookte broccoli vindt wellicht niet iedereen lekker. Maar je kan broccoli op allerlei manieren klaarmaken en daar zitten ook voor jou echt wel lekkere variaties bij!

Broccoli bevat veel vitamines, waaronder vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6 en B11 (foliumzuur), C, D, E en K. Omdat de vitamines A, C en E sterke antioxidanten zijn, helpt broccoli jouw lichaam om gifstoffen te verwijderen!

Je kan broccoli koken, wokken, in een quiche of ovenschotel verwerken. Ook broccoli soep is echt een aanrader! Vind je gekookte broccoli niet lekker, probeer het dan eens anders klaar te maken of eet het in een combinatie waarbij de broccoli niet teveel overheerst.

 

  1. Boerenkool

    gezond - boerenkool - groenten met weinig calorieen

Al een poosje bekend als superfood en hij word alom om zijn gezonde eigenschappen geprezen, de boerenkool! Het word beschouwd als één van de meest nutriëntrijke voedingsmiddelen! Dit betekent dat het in verhouding heel veel belangrijke en goede voedingstoffen bevat. De lijst met goede ingrediënten is dan ook te lang om hier te noemen.

Boerenkool kan je klaar maken ‘zoals oma het vroeger deed’ in een lekkere stamppot. Ook een macaroni-kaas schotel is erg lekker kan ik je uit ervaring vertellen.

Mocht je niet houden van de smaak van boerenkool probeer het dan eens uit in een smoothie, want deze gezondheidstopper kan je niet links laten liggen.

 

  1. Uien

Ja, ik weet het, het is best vervelend om met tranen in je ogen de uien te snijden. Daarvoor zou ik bijvoorbeeld deze groentensnijder aanraden. Met die uiensnijder heb je geen argumenten meer om niet wat vaker een uitje bij het eten te gooien. Want uien zijn supergezond, bevatten veel vitamine C en werken ook nog eens ontstekingsremmend.

Je kan een lekkere uiensoep maken waarin de uien de boventoon voeren, maar uien kunnen natuurlijk in vrijwel elk gerecht gebruikt worden!

 

  1. Wortelshamster - groenten met weinig calorieen

Het ideale gezonde tussendoortje, die kleine snoepworteltjes. Zelf houd ik niet van rauwe wortel, dus verwerk ik ze liever in de avondmaaltijd. Hutspot bijvoorbeeld, heerlijk!

‘Je moet voldoende wortels eten, want dat is goed voor je ogen,’ we hebben het allemaal wel eens gehoord! Dat komt door de vitamine A die in wortels zit. Daarnaast zit er verschillende vitamines B, C en kalium in.

Als je ervan houdt, gebruik die kleine worteltjes dan als lekker tussendoortje en eet ze anders lekker bij je diner.

 

  1. Courgette

Eén van mijn favoriete groenten en zo makkelijk om klaar te maken! In een oogwenk gesneden, even bakken of koken en klaar! Lekker met tomaat of champignons in je pasta maaltijd. Omdat courgette geen uitgesproken sterke smaak heeft, kan je het in heel veel verschillende gerechten gebruiken. Een leuke variant op pasta van tarwe is bijvoorbeeld courgette-spaghetti!

Kalium, magnesium, vitamine B, vitamine C… Net als vrijwel elke groente is courgette een topper op het gebied van gezonde voedingsstoffen!

 

  1. Bloemkoolgezond - bloemkool - groenten met weinig calorieen

Niet de grootste favoriet onder de meeste kinderen. Maar een lekkere kaassaus doet in dit geval veel goed! Alhoewel die kaas dan weer wel behoorlijk wat calorieën bevat.

Of snijd de bloemkool in plakken en rooster die in de oven. Succes gegarandeerd! Ook lekker is een keer bloemkoolpuree in plaats van aardappelpuree gebruiken.

Bloemkool bevat ook weer lekker veel antioxidanten en ook de vitamines C en K. Een gezonde toevoeging in het rijtje van groenten met weinig calorieën!

 

  1. Champignons

Mijn persoonlijke favoriet, de champignons! Super veelzijdig en ik vind de smaak gewoon heerlijk. Nu heb ik enkele vriendinnen die de structuur niet lekker vinden… In dat geval lekker in een soepje verwerken zeg ik!

Want naast dat champignons weinig calorieën bevatten, zijn ze rijk aan mineralen als kalium, fosfor, koper, vezels, selenium en vitaminen als vitamine B2, B3 en B11. Champignons zijn ook ideale vleesvervangers!

Eet champignons niet rauw, want er kunnen stoffen in rauwe champignons zitten die schadelijk zijn als je ze op eet.

 

  1. Slagezond - sla - groenten met weinig calorieën

Sla bestaat voor een groot deel uit water. En buiten dat water en enkele vitamines, is er weinig plek voor calorieën! Er zitten

bijvoorbeeld wel de vitamines A, B11 (foliumzuur) en C in. Dit is toch wel degene met de minste calorieën van al deze groenten met weinig calorieën!

Sla kan je op allerlei manieren lekker aanmaken en er zijn verschillende soorten sla die allemaal hun eigen smaak hebben. Ook lekker als luchtig tussendoortje. Als je sla als hoofdmaaltijd eet, zorg dan dat je wel wat andere vullende ingrediënten zoals bonen erbij eet, want alleen sla vult niet erg.

 

  1. Sugar snaps

Sugar snaps, een Nederlandse naam heb ik niet voor ze kunnen vinden! Deze verse peulvruchten zijn familie van de peultjes en sperziebonen. Ze smaken alleen net wat zoeter en zijn lekker knapperig om te eten. Lekker uit de wok, maar ook gewoon bij de avondmaaltijd, bijvoorbeeld in een salade of gekookt.

Peulvruchten zijn sowieso heel gezond en het is aan te raden minimaal één keer per week peulvruchten bij je maaltijd te eten!

Voor degenen onder ons die weinig of geen vlees eten, zijn sugar snaps een goede vleesvervanger. Ze bevatten onder andere vitamine C, kalium, fosfor en ijzer.

 

  1. Komkommer 

Weer zo’n heerlijk, knapperig tussendoortje en altijd te gebruiken, gezond - groenten met weinig calorieen - komkommer

de komkommer! Bestaat ook voornamelijk uit water en daardoor niet heel veel nutriënten, maar ongezond is het zeker niet! Komkommer bevat naast vitamine K, C en B5 verschillende mineralen.

We eten komkommer over het algemeen rauw, maar je kan komkommer ook stoven, bakken of koken. Leuk voor de afwisseling. Ook lekker om een paar schijfjes komkommer in je glas water te doen, voor een lekker smaakje.

 

  1. Paprika

Zelf vind ik paprika heerlijk en dan vooral de rode variant. Lekker om in reepjes te snijden en lekker te snacken. Aangezien hij ook weinig calorieën bevat is dat een prima optie! Daarbij heerlijk in tal van wok- en pastagerechten.

Paprika is rijk aan vitamine C, magnesium, kalium en fosfor. Wat mij betreft het ideale tussendoortje!

 

  1. Selderij

    gezond - groenten met weinig calorieën - selderij

En natuurlijk kan ik dit artikel niet schrijven zonder de selderij te noemen. Van oorsprong bekend als zeer geneeskrachtige plant. Nu wordt hij vooral veel gebruikt als gezond tussendoortje. Dat is selderij zeker, maar je kan het ook lekker in de avondmaaltijd gebruiken. Bijvoorbeeld rauw, gestoomd, gekookt of geroerbakt! Ook voor een lekkere soep niet te missen.

Selderij is vooral rijk aan vitamine K, bètacaroteen en kalium.

Een gezond alternatief voor een lekker tussendoortje! Wellicht nog een lekkere yoghurt dip maken voor erbij?

 

En dan zijn we alweer bij ons sluitstuk: De tomaat!

Er is wereldwijd een discussie of tomaat nu een groente of fruit is. Bij mijn onderzoek bleek dat er iets vaker wordt gezegd dat de tomaat een groente is en geen fruit, dus daarom staat hij in dit lijstje en niet in de lijst van fruitsoorten met weinig calorieën!

 

Naast deze groenten met weinig calorieën, ook op zoek naar afslank maaltijden?

Nu je al deze groenten met weinig calorieën kent, ben je misschien op zoek naar een manier om ze te integreren in je eetpatroon. En at kan met onderstaand boek! Vol met gezonde recepten, waarmee je gemakkelijk afvalt.

receptenbijbel-cover groenten met weinig calorieen

Welke van deze groenten met weinig calorieën is jouw favoriet? Laat het me weten in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *