Hoe krijg ik meer groenten binnen?

Genoeg groenten binnen krijgen, lukt het jou? Mij meestal ook niet! In dit artikel deel ik tips met je die jou helpen met de vraag: Hoe krijg ik meer groenten binnen? Lees snel verder voor verrassende manieren om meer groenten binnen te krijgen!

Bijna allemaal krijgen we te weinig groenten binnen. Zelf ben ik daar geen uitzondering op en de kans is groot dat jij die uitzondering ook niet bent. Vaak halen we de aanbevolen dagelijkse 200 gram geeneens. En wist je dat die 200 gram alsnog aan de lage kant is? Om voldoende vitamine binnen te krijgen, moet je eerder denken aan 400 gram groente per dag. En dan liefst verschillende soorten groenten en niet maar één! Hoe je dat doet? Met de onderstaande tips!

Meer artikelen over voeding lezen? Kijk dan hier.

meer groenten binnen krijgen

Ontbijt eens anders!

Ons ontbijt en onze lunch zijn vaak een beetje eentonig. Brood enne, brood? Wellicht voor de afwisseling in de ochtend wat yoghurt. Maar veel groente krijgt ons lichaam meestal niet voor 6 uur ’s avonds. Dat kan gelukkig gemakkelijk anders.

Misschien krijg je nog niet zoveel naar binnen vroeg in de ochtend. Maar gelukkig zijn deze recepten ook heerlijk als lunch!

  • Soep. Er zijn 1001 soorten soep, dus het argument dat je niet van soep houdt veeg ik bij deze van tafel. Van vrijwel elke groente is soep te maken, dus afwisselen is ook nog eens geen enkel probleem. Veel soepen zijn ook nog koud te eten, dus ook met het opwarm-argument kom je niet ver. Daarbij zijn de meeste soepen ook niet veel werk om te maken – want we gaan natuurlijk wel graag voor huisgemaakte soep. Je kan een grote pan maken en elke dag lekker een kop soep nemen. Nog meer smoesjes, iemand?
  • Sla aan het bakken! Er zijn tal van recepten voor bijvoorbeeld kleine groentequiches of andere baksels. Bijvoorbeeld deze hartige groenten muffins waarmee je ook kinderen makkelijk aan de groenten krijgt!
  • Ook is een groenteomelet of frittata een fijne manier om extra groenten binnen te krijgen. Welke restjes groenten heb jij nog in je koelkast liggen?
  • En heb jij wel eens een courgettepannenkoekje geproefd?

En dan hebben we natuurlijk nog onze lekker gevulde maaltijdsalade. Ook een heel fijne manier om ’s middags al aan je groentegehalte te werken. En pak dan niet alleen wat ijsbergsla, maar gebruik lekker veel spinazie of postelein. Peulvruchten erbij, een handje noten, wat rozijnen, ik zeg smullen maar!

Groentesapjes

Smoothies zijn helemaal in, zoveel is al wel duidelijk. Alleen het nadeel van smoothies is dat je alle vezels eigenlijk verpulvert. Bij fruit is dat niet zo handig, omdat dan alleen de fruitsuikers overblijven, maar ook bij groente is het niet de beste optie.

Maak je groentesmoothie daarom lekker met de staafmixer. Bijvoorbeeld flink wat boerenkool met een banaan en een sinaasappel erbij. Een heerlijke combi als je het mij vraagt! Voor de opname van de vitaminen is het goed om ook nog een beetje vet erbij te gooien. Een eetlepel kokosolie bijvoorbeeld of lekker wat (slag)room. Wil je meer weten over het hoe en wat van smoothies, lees dan dit artikel van de Groene Vrouw.

Wees creatief met je snacks

En dan hebben we ontbeten en geluncht en komen we aan bij ons 4-uurtje. Want aangezien die cup-a-soup toch niet heel gezond is, kunnen we hem net zo goed vervangen door iets anders.

Groente snacks bijvoorbeeld! Ook heel geschikt als snack voor ’s avonds of op een verjaardag. Krijgen je gasten ook nog eens meer groenten binnen.

Je kan bijvoorbeeld snacken met de hiervoor al genoemde courgettepannenkoekjes of muffins. Maar je kan ook een lekkere schaal met groente neerzetten met een lekkere dipsaus.

Snijd een willekeurige groente in stukjes en leg op een bord. Maak een dipsaus voor erbij. Bijvoorbeeld deze die een vriendin van mij maakte: Yoghurt, iets minder mayonaise, iets minder mosterd en een klein beetje Maggi (alhoewel ik niet weet hoe gezond die Maggi is). Ik vond het een heerlijke dipsaus!

Welke groenten je dan kan nemen? Nou, dan neem je bijvoorbeeld:

  • Komkommer
  • Wortel
  • Bleekselderij
  • Tomaatjes
  • Radijs
  • Courgette
  • Paprika
  • Asperge
  • (Gekookte broccoli) roosjes

Aardappels, groente, vlees als avondeten?

Traditioneel gezien bestaat ons avondeten vooral uit, veel aardappels, vlees en wat groente. Tegenwoordig ook wel vaak veel pasta, veel pastasaus en een beetje groente. Maar laten we dat nu eens omkeren en minimaal de helft van het bord vullen met groenten? Nog een makkelijke manier om meer groenten binnen te krijgen.

En ja, een half bord vol met broccoli/bloemkool/spruitjes/wortels etc. kan wat saai zijn. Maar waarom niet meerdere groenten per maaltijd? Bak bij je broccoli bijvoorbeeld ook wat champignons en stop er op het laatst nog wat tomaatjes bij. Een heerlijke combinatie kan ik je vertellen!

Ook worden ze in de winkels steeds creatiever met het gebruik van groenten. Heb jij al wel eens de bloemkoolrijst geprobeerd bijvoorbeeld? En courgette-spaghetti? Of ken je de bloemkoolpizza al? En houd je niet zo van bloemkool, bij de bloemkoolpizza proef je de bloemkool nauwelijks! Dat is pas makkelijk groente binnen krijgen.

En probeer ook eens wat vergeten groenten. Zoals pastinaak, koolrabi, aardpeer, snijbiet (persoonlijke favoriet) of rammenas!

Groenten zijn zo veelzijdig, je hebt geen pasta of deeg meer nodig!

De moraal van dit verhaal: Varieer, combineer en vul minimaal de helft van je bord met groente!

En probeer wekelijks alle kleuren van de regenboog aan groente te eten, dan zit je qua variatie helemaal goed!

Gebruik je restjes

Heb je dan toch iets te enthousiast gekookt en zijn er nog restjes van het avondeten over? Gooi die dan niet weg! Maar lunch er lekker mee. Zo heb jij een gezonde lunch met groenten en wordt er ook nog eens geen eten verspild!

Ook kan je restjes bijvoorbeeld prima gebruiken in een frittata, groentenomelet of een lekker soepje!

Nu mijn vraag aan jou: Hoeveel groenten krijg jij binnen op een dag denk je? En ga je de tips uit dit artikel gebruiken?

Verder lezen over het gebruik van groente, meer groenten binnen krijgen en veel inspiratie opdoen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *