Hoepel je slank met een fitness hoelahoep!

Wil jij ook een slanke taille? Overweeg dan eens te gaan hoepelen! Je hoeft niet de deur uit in deze koude wintermaanden en bereikt toch snel resultaat. Hoepel je slank met deze tips!

In dit artikel neem ik je graag mee in mijn eigen ervaringen met de fitness hoelahoep, hoe het hielp mijn taille slanker te krijgen en mijn conditie te verbeteren. Een fijne laagdrempelige manier om meer te bewegen!

Wat mij betreft de ideale work-out, en het enige wat je nodig hebt is een hoelahoep! In het artikel krijg je ook antwoord op vragen als: Welk gewicht fitness hoelahoep moet ik nemen, hoe begin ik met hoepelen en is er een schema voor het hoepelen.

Hoe ben ik begonnen?

Zelf ontdekte ik het hoepelen zo’n vier jaar geleden. Ik kwam een artikel tegen op Internet en bedacht dat me dat ik vroeger met de gymles het hoepelen altijd wel leuk vond! Het leek mij ideaal om mijn buikspieren wat in shape te krijgen.

Via Internet heb ik een wat lichter ‘start’ model besteld. Deze heeft geen massage golven aan de binnenkant. Een model vergelijkbaar met deze hoepel.

Beginnen met hoepelen

Hoewel ik dus als jong meisje moeiteloos een hoepel omhoog kon houden, kostte het nu toch wel wat moeite! De eerste dagen heb ik wat af staan klungelen, het ding is tientallen keren naar beneden gekletterd en mijn heupen toonden allerlei mooie variaties op de kleur blauw. 🙂

Mijn advies is dan ook als je begint met hoepelen: bouw het rustig op, in het begin maximaal een aantal minuten per keer. En geef niet op als het de eerste dagen nog niet lukt om de hoepel omhoog te houden, het komt echt vanzelf. Eerst lukt het de ene kant op, een poosje later zal het ook de andere kant op lukken.

Als je de slag eenmaal te pakken hebt, wordt het een eitje om die hoepel omhoog te houden. En dan kan je beginnen te werken aan die mooie taille…

Het makkelijkst is om de tijdspanne dat je hoepelt telkens wat op te bouwen. In het begin (als de blauwe plekken zijn genezen) een minuut of 10, dan is je buik het ook wel zat. Later word je van gewoon hoepelen niet meer echt moe dus houd je het net zolang vol tot je je begint te vervelen.

Op dit punt hielp het bij mij om te hoepelen terwijl ik naar een programma op televisie keek of wat las. Ja, lezen en hoepelen kan zeker tegelijkertijd! Op die manier is het makkelijk vol te houden en kwam ik zo aan minimaal een half uur per dag. Een kwartiertje per kant.

Welk gewicht fitness hoelahoep?

Er zijn verschillende soorten hoelahoeps. Voor volwassenen zijn de echte kinderhoepels te klein en te licht, deze kan je beter niet kiezen.

Een zwaardere hoepel is makkelijk omhoog te houden dan een lichte hoepel, omdat je deze minder snel hoeft rond te draaien. De zwaardere hoepel geeft wel meer blauwe plekken in het begin.

Daarom zou ik adviseren te beginnen met een lichtere hoepel (tussen de 0,8 en 1 kg) en als je verder wil gaan te kiezen voor een hoepel vanaf 1,5 kg. Dit is echter persoonlijk, kijk hierin wat je zelf fijn vind.

Als je gevoelig bent voor blauwe plekken is het fijner een gladde hoepel te nemen zonder massage knoppen, golven of iets in die trend.

Schema

Zoals gezegd: Bouw het rustig op. Je lichaam moet echt even wennen aan dat ding en als je gelijk gigantische blauwe plekken hebt gaat de lol er wel een beetje vanaf.

Een vast schema ga ik hier niet geven, want ieder lichaam reageert anders op het hoepelen. Hier zijn wel wat richtlijnen:

-Dag 1 t/m 7: Bouw elke dag met maximaal een minuut op. Als je helemaal geen last hebt van blauwe plekken of spierpijn kan je ook gerust al iets langer hoepelen.
-Dag 8 t/m 14: Bouw elke dag met 2 minuten op.
-Na dag 14 zijn de blauwe plekken over het algemeen weg. Blijf het nog steeds rustig opbouwen, maar luister hierbij vooral naar je lichaam. Als je nergens last van hebt als je langer door gaat, kan je dat gerust doen.

Oefeningen met de hoelahoep

Naast vooral veel uren maken met de hoelahoep zijn er ook mensen die heel veel kunstjes kunnen met de hoepel. Ik heb hier wat oefeningen voor je opgezocht! Bekijk voor meer inspiratie eens één van deze filmpjes op Youtube!

Er zijn veel oefeningen voor gevorderden, onderstaand zijn oefeningen die je als beginnende hoelahoeper kan doen 🙂

Oefeningen die je kan doen tijdens het hoelahoepen:

  • Zet je voeten tegen elkaar aan. Best lastig nog!
  • Breng de hoepel omlaag en draai hem rond op je billen. Als dit lukt, probeer ook eens rond je knieën of onderbenen te hoepelen. Je kan jezelf hierin uitdagen de hoepel zo laag (of hoog) mogelijk te krijgen zonder dat ‘ie valt.
  • Strek tijdens het hoepelen je armen recht omhoog. Houd ze zo lang mogelijk boven je hoofd.
  • Je kan ook werken met kleine gewichten terwijl je hoepelt. Hiermee train je ook je armspieren en heb je twee vliegen in één klap!
  • Buig iets door je knieën terwijl je hoepelt en kom weer omhoog. Herhaal dit enkele keren.
  • Zet één voet naar voor of achter en ga door met hoepelen. Blijf een paar minuten zo staan. Erg goed voor je evenwicht! Zet ook een pasje opzij, zet je benen zo ver mogelijk uit elkaar; variaties te over!
  • Probeer te lopen terwijl je hoepelt. Probeer eerst één stap naar voor of achter tot je je evenwicht weer goed hebt en breid dit langzaam uit.
  • Als je er erg handig mee bent kan je de hoelahoep ook om je arm laten draaien, om je been, het is zo gek niet te verzinnen of het kan. Hiervoor gaat wel wat oefening aan vooraf!

Resultaat: Hoepel je slank!

En al het gehoepel wierp bij mij zijn vruchten af! Al na twee weken dagelijks hoepelen zag ik resultaat en ook op Internet zie ik dat ik niet de enige ben. Buikspieren worden sterker, rugspieren verbeteren en je taille wordt aanzienlijk slanker. Ook mijn conditie verbeterde.

Momenteel heb ik al een poosje niet gehoepeld en ga ik binnenkort weer beginnen met een wat zwaardere hoelahoep. Ik zal  vooraf mijn taille meten om te kijken wat voor resultaat het hoepelen geeft!

Volgende stap

Op een gegeven moment wordt een lichtere hoepel wat te licht voor je buikspieren en kan je naar een zwaarder model gaan kijken. Zelf heb ik onlangs deze iets zwaardere hoepel aangeschaft. Ik had hem eerder al uitgeprobeerd en merkte een aanzienlijk verschil met de lichtere! Je buikspieren moeten echt hard werken en het was ook echt vermoeiender de hoepel hoog te houden.

Nu ik de hoepel heb, merk ik dat het bij deze hoepel nog veel belangrijker is om rustig op te bouwen. Ondanks dat ik met de lichtere hoepel moeiteloos een half uur kon hoepelen, deed het hoepelen met deze hoepel na een paar minuten wel echt wat pijn.

Kwestie van heel licht opbouwen dus en je mag met deze hoepel maximaal 10 minuten per keer hoepelen.

Je traint niet alleen je buikspieren..

Al met al is hoepelen een ideale manier om aan je conditie en buikspieren te werken en zeg nu zelf, hoepelen is toch veel leuker dan eindeloos sit-ups doen? Doordat je zelf kan bepalen hoe intensief je hoepelt, kan je zelf de intensiteit van je sessies bepalen. Ook elke dag maar vijf minuten hoepelen geeft al zichtbaar resultaat!

Wat train je met een dagelijkse hoelahoep sessie?

-Doordat de hoepel ook je buikvet masseert, verbetert de doorbloeding, worden afvalstoffen beter afgevoerd en helpt het op die manier ook bij het plaatselijk afvallen op je buik
-Naast het plaatselijk afvallen verbrand je door het hoepelen calorieën en verlies je dus ook op andere plaatsen vet (als je jezelf in ieder geval niet op een chocoladereep trakteert na elke sessie..)
-Daarbij train je tegelijkertijd je rugspieren door het draaien en word je losser in je heupen
-Een rug die snel vast zit? Hoepelen helpt!

Gezonder- hoepel je slank

Tips!

  • Bekijk goed welk gewicht hoepel bij jou past
  • Begin rustig met een paar minuten per keer, bouw het langzaam op!
  • Hoepel beide kanten op, daarmee train je je spieren gelijkmatig
  • Heb plezier! Kijk wat voor jou werkt, het doen van allemaal trucjes of gewoon rustig een boek lezen? Vind een manier die bij jou past waardoor je het hoepelen langer vol kunt houden.

Ik hoop dat je door dit artikel de inspiratie hebt om gelijk te beginnen met hoepelen! Laat me weten hoe het hoepelen jou vergaat in de reacties, enne, hoepel je slank!

Wil je meer artikelen lezen over bewegen voor een betere gezondheid? Kijk dan op de pagina Sporten voor alle artikelen gerelateerd aan sporten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *