Is vlees gezond voor je? Ik zocht het uit.

De één is overtuigd veganist, de ander werkt het liefst elke avond een flinke biefstuk naar binnen en claimt ‘niet zonder te kunnen’. Er is tegenwoordig veel om te doen, het eten van vlees. Maar hoe zit het nu met je gezondheid. Wat zijn de hypes, wat is er waar en wat is er níet waar? Vandaag zoek ik het voor je uit. Is vlees gezond voor je?

Een betrouwbare bron voor mij is the World Health Organization. Zij zijn een onafhankelijke partij en geven adviezen die wereldwijd worden opgevolgd. En ook deze organisatie heeft zich natuurlijk over de vraag gebogen, is vlees gezond voor je?

De volgende kennis en vragen en antwoorden komen van hun website af. Een werkgroep van 22 experts uit 10 landen, heeft meer dan 800 verschillende studies over kanker bij de mens bestudeerd en gekeken naar de relatie tussen kanker en vlees.

Het eten van vlees heeft bepaalde voordelen voor je gezondheid. Waar je wel voorzichtig mee moet zijn is het eten van rood en bewerkt vlees. Dat is namelijk gelinkt aan een vergroot risico op kanker, hartproblemen, diabetes en andere ziekten.

Hoeveel vlees mag je ‘veilig’ eten?

Het risico wordt groter des te meer vlees je eet. Uit de onderzoeken komt echter geen exacte hoeveelheid die je veilig kan eten.

Rood en bewerkt vlees vergroten het risico op kanker. Maar waardoor komt dat?

Vlees bestaat uit verschillende onderdelen, zoals haemijzer. Vlees kan ook chemicaliën bevatten die gevormd worden tijdens vleesverwerking of koken. Sommige van deze chemicaliën zijn bekende of vermoedelijke kankerverwekkende stoffen, maar ondanks deze kennis is het nog niet volledig duidelijk hoe het kankerrisico wordt verhoogd door rood vlees of bewerkt vlees.

Wat beveelt de World Health Organization om het kankerrisico te voorkomen dat samenhangt met het eten van rood vlees en bewerkt vlees?
Mensen die vlees eten moeten de consumptie van bewerkt vlees matigen om het risico op darmkanker te verminderen. Sommige andere voedingsrichtlijnen bevelen ook aan de consumptie van rood vlees of bewerkt vlees te beperken, maar deze zijn vooral gericht op het verminderen van de inname van vet en natrium, die risicofactoren zijn voor hart- en vaatziekten en obesitas. Personen die bezorgd zijn om kanker kunnen overwegen om hun consumptie van rood vlees of bewerkt vlees te verminderen totdat er richtlijnen zijn ontwikkeld, die specifiek betrekking hebben op kanker.

Is het beter om alleen pluimvee en vis te eten?

De risico’s van kanker in verband met de consumptie van pluimvee en vis zijn niet geëvalueerd.

Is het beter om vegetarisch te eten?

Vegetarische diëten en diëten met vlees hebben verschillende voordelen en nadelen voor de gezondheid. In deze evaluatie werden de gezondheidsrisico’s echter niet direct vergeleken met vegetariërs en mensen die vlees eten. Dat soort vergelijking is moeilijk omdat deze groepen op andere manieren anders kunnen zijn dan hun vleesconsumptie.

Wat adviseert het Voedingscentrum?

Ook het Voedingscentrum geeft advies over het eten van vlees. Zij geven aan: Je kunt zonder vlees leven, want je kunt vlees vervangen door andere producten.

Zij halen dan ook de onderzoeken van de WHO aan, dat het eten van veel rood en bewerkt vlees meer kans geeft op bepaalde ziekten.

Als je vlees eet, kan je dus het beste kiezen voor onbewerkt, mager vlees. Kippenvlees heeft hierbij het minste impact op het milieu en is ook voor ons één van de meest gezonde opties.

Is vlees gezond voor je?

Vlees is niet ongezond, behalve als je wekelijks meer dan 300 gram rood en/of bewerkt vlees eet. Het advies is om per week maximaal 500 gram vlees te eten, waarvan maximaal 300 gram rood en/of bewerkt vlees. Om voldoende vitaminen binnen te krijgen heb je vlees niet nodig, je kan de voedingsstoffen vervangen met bijvoorbeeld noten, zeewier en andere voedingsmiddelen met veel vitamines.

Hoeveel vlees eet jij? En let je erop hoeveel rood vlees je binnen krijgt?

Meer artikelen over voeding vind je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *