Minder suiker eten, zo doe je dat!

Minder suiker eten

Oersuiker, kristalsuiker, fruitsuiker. Welke suiker is nu wel slecht en welke niet? En is een beetje suiker wel oké of moet je cold turkey afkicken? Wat wel boven water staat, is dat minder suiker eten zeker geen kwaad kan. Het is alleen wel heel lastig om suiker te laten staan. Het is allemaal zo lekker. En het zit tegenwoordig overal in! Daarom geef ik je tips om jou te helpen de suikers te weerstaan!

Wetenschappers onderbouwen: Suiker is verslavend

Suiker is niet goed voor je, dat weten we allemaal wel. Maar is het echt verslavend, net zoals roken en alcohol dat kunnen zijn?

Uit onderzoek (bron, bron) blijkt dat suiker (sucrose) inderdaad verslavend werkt. De hersendelen die reageren op drugs, worden ook geactiveerd als er suiker gegeten wordt. Ook komt er bij het eten van suiker dopamine vrij, waardoor het verslaving in de hand kan werken.

Daarbij, als er veel suiker gegeten wordt, wordt daardoor de behoefte aan meer suiker alleen maar groter.

Dit zijn allemaal bewijzen dat suiker daadwerkelijk verslavend werkt.

Mensen die stoppen met geraffineerde suikers eten ervaren dit ook. Een veelgehoorde opmerking  is dat je hoofdpijn krijgt als je per direct stopt met suiker eten. Veel mensen ervaren in de eerste week of weken daadwerkelijk afkickverschijnselen.

Suiker is dus echt verslavend en daardoor is het NOG lastiger om er vanaf te blijven!

Hoe gaan we dat doen? Lees snel verder voor de tips!

Afkicken van suiker

Suiker is dus verslavend, kunnen we concluderen. Afkicken van suiker kan daardoor hetzelfde aanvoelen als stoppen met roken. Hoewel een suikerverslaving niet zo heftig hoeft te zijn, kan het wel gebeuren dat je dezelfde drang naar suiker hebt, die anderen hebben naar een sigaret. Dat maakt het wat makkelijker te begrijpen hoe lastig het nu is, minder suiker eten!

Hoofdpijn door minder suiker eten?

Zoals ik hierboven al zei, is suiker verslavend. En als je stopt met suiker eten, kan het inderdaad voorkomen dat je last krijgt van afwenningsverschijnselen. Overigens komt dit vooral voor als je ineens stopt met suiker eten. Als je het langzaam afbouwt, heb je ook vrijwel geen last van ontwenningsverschijnselen. En niet iedereen is verslaafd aan suiker, dus dit verschilt natuurlijk ook per persoon!

Maak je dus geen zorgen als je wat hoofdpijn krijgt na het stoppen met suiker en grijp ook niet direct weer naar de suiker. Het hoort allemaal bij het proces! Je kan natuurlijk ook rustig aan minder suiker eten, waardoor je hier geen last van krijgt.

Afvallen door te minderen met suiker

Ben je vooral geïnteresseerd in afvallen en wil je daarom minder suiker eten? Dat is natuurlijk ook een goede reden. Suiker zit voornamelijk in ongezonde dingen, die ook niet zo goed zijn voor de lijn. Als je dat laat staan en vervangt door gezonde alternatieven, val je gemakkelijk een paar kilo af.

Minder suiker eten - afvallen

Suikervrij eten is natuurlijk geen wondermiddel om af te vallen. Als je veel te veel eet, al is het geen suiker, zal je niet afvallen. Maar als je je voedingspatroon wat aanpast en daarbij minder tot geen suiker meer eet, is het zeker mogelijk om af te vallen.

Zijn er nadelen aan suikervrij eten?

Voor je lichaam zijn er geen nadelen aan suikervrij eten. Met suikervrij bedoel ik hier: Alle toegevoegde suikers. Fruitsuikers bijvoorbeeld zijn niks om je zorgen over te maken, dus die bedoel ik niet. Als je ook geen fruit meer eet, kunnen er namelijk tekorten ontstaan.

Voor je lichaam zijn er dus geen nadelen, maar voor jou persoonlijk misschien wel. Je moet namelijk wat vaker ‘Nee, bedankt’ zeggen. Als er collega’s trakteren, als je op een verjaardag een gebakje aangeboden krijgt, als er koekjes of chocolaatjes op tafel staan. Sommige mensen zullen het een beetje overdreven vinden dat je alle suikers zo drastisch vermijd.

Wellicht sta jij behoorlijk sterk in je schoenen en kan je makkelijk al het aangeboden lekkers afslaan. Als dat niet zo goed lukt, kan dit een nadeel zijn van minder suiker eten. Het is gewoon lastig al die verleidingen te moeten weerstaan en daarbij ook nog andere mensen een uitleg te moeten geven.

Voordelen van minder suiker eten

Nu heb ik zojuist wat nadelen opgenoemd. Zoals ik al zei: Voor je lichaam zijn er geen nadelen van minder of geen suiker eten. Je lichaam zal je juist dankbaar zijn! En doordat je je gezonder zal voelen, zal je je ook mentaal beter gaan voelen.

Een paar voordelen op een rijtje (lees hier voor meer voordelen):

  • Stabiele bloedsuikerspiegel
  • Betere mondhygiëne
  • Een gezonde darmwerking en stoelgang
  • Een betere weerstand

Dit zijn zomaar een paar voordelen uit de lange lijst voordelen.

Je lichaam moet namelijk moeite doen om suikers af te voeren. De energie die het daarin stopt, kan het beter stoppen in jouw lichaam gezond maken en houden. Als je mindert met suiker, wordt je dus gewoon veel gezonder!

De piek die je bijvoorbeeld van dat blikje energydrink krijgt, is maar van korte duur. Je lichaam krijgt een energieboost. Maar daarna zakt je bloedsuiker weer zo hard naar beneden, dat je je heel futloos voelt. Tijd voor nog zo’n blikje..? En de cirkel is rond.

Als je minder of geen suiker eet (of drinkt) blijft je bloedsuiker stabieler, waardoor je je veel actiever en fitter voelt.

Als dat geen groot voordeel is?

gezonder-minder suiker eten

Tips om minder suiker te eten

Zoals je al wel merkt, gebruik ik minder suiker eten en suikervrij eten naast elkaar. Ik wil je namelijk niet pushen om helemaal suikervrij te eten. Met mate van suiker genieten is geen probleem. Het is alleen wel lastig om te minderen, zonder een duidelijk doel te hebben.

Het gemakkelijkst is het om eerst te zorgen dat je helemaal zonder suiker kan. Als het lukt helemaal suikervrij te eten, kan je daarna best wel af en toe wat suiker eten, zonder (weer) verslaafd te raken.

Een goede manier om helemaal suikervrij te eten, is de cursus Natuurlijk Suikervrij. In 40 dagen leer je dan om suikervrij te eten. Je krijgt recepten en ook ontvang je e-mails die jou stimuleren om suikervrij te blijven eten. Het kan erg moeilijk zijn om zonder hulp van de suikers af te komen, in dat geval is deze cursus van Miss Natural ideaal om te volgen.

Suiker heeft veel namen

Het is tegenwoordig lastig om te onderzoeken of er nu wel of geen suiker in jouw voedingsmiddelen zitten. Er zijn ook allemaal verschillende benamingen die allemaal op hetzelfde neerkomen: Suiker.

Zo kan je de volgende ingrediënten beter vermijden:

Sucrose – glucose – fructose – maltose – dextrose – melasse – basterdsuiker – maïsstroop – maldodextrine.

Ook sommige ‘natuurlijke suikervervangers’ kan je beter vermijden.

Minder suiker eten; tips

  1. Eet geen dingen die je oma niet zou herkennen. Dat klinkt vooral als puur eten en dat heeft inderdaad veel overeenkomsten met suikervrij eten. Als er moeilijke woorden op de ingrediëntenlijst staan; zoveel mogelijk laten liggen.
  2. Minder suiker eten bij je ontbijt. Ontbijt je met yoghurt en wat muesli of cruesli? Check dan even of geen van beide suiker bevat. Er zijn helaas veel muesli waar suikers aan worden toegevoegd. En ook yoghurt is niet altijd ‘veilig’. Als je ontbijt met brood, maak dan ook een verantwoorde keuze voor je broodbeleg. Jam met 50% suiker of toch maar een andere keuze maken?
  3. Vermijd de kant-en-klaar maaltijden. In veel kant-en-klaar maaltijden zit suiker. Dit is onder andere om te zorgen dat het eten goed blijft. Ook in bijvoorbeeld soep uit blik of zak zit vaak suiker.
  4. Maak je eigen dressing of saus. In de meeste sauzen zit veel suiker. En vaak kan je ze heel gemakkelijk zelf maken! Toch het overwegen waard…
  5. Zorg dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt. Er zijn veel tussendoortjes die je zonder enkel schuldgevoel op kan eten. Voor inspiratie over gezonde tussendoortjes lees je hier.
  6. Bijna een kwart van onze suikers komt binnen via drankjes. Frisdrank voornamelijk, maar ook een klontje suiker in de koffie, een wijntje, wat vruchtensap… Dat tikt behoorlijk aan! Doe eens een takje munt in je glas water om het wat spannender te maken, of een schijfje appel, sinaasappel, wat frambozen of aardbeien. Erg lekker voor de afwisseling!
    Wil je een gezonde keuze maken in het restaurant? Vraag eens of ze tomatensap hebben!

Suikervrij eten met kinderen

Suikervrij eten met kinderen kan lastig zijn. Vooral als je ze meeneemt naar de supermarkt, waar de lekkerste suikerbommen liggen met plaatjes van hun favoriete tv-programma. Een eerste stap is dus: Laat de kinderen thuis met boodschappen doen.

Is jouw kind nog te klein om zich te beseffen wat er zijn of haar mond in gaat? Zorg dat jij het dan wel weet. Er zijn veel baby- en peuterhapjes waar suiker in zit. Maar waarom zou je zo’n kleintje al suiker geven? Nergens voor nodig! Kijk dus naar de etiketten of maak je groente- en fruithapjes lekker zelf.

Zorg er in ieder geval voor dat de hoofdmoot van hun voeding gezond is. Een stuk fruit als ze ‘s middags uit school komen, een zelfgebakken suikervrij koekje voor erbij.Vind gezonde alternatieven.

IJsjes - minder suiker eten

Probeer ervoor te zorgen dat je kinderen geen suikerverslaving ontwikkelen. Wel net zo gezond, aangezien ze volop aan het groeien zijn!

Als de basis van hun voeding gezond is, is het natuurlijk helemaal niet erg als ze op een verjaardag eens een extra stuk taart of bakje chips eten. Balans is hierin het sleutelwoord.

Wil je inspiratie voor originele, suikervrije kindertraktaties? Bekijk dan eens dit e-book voor maar liefst 50 leuke ideeën.

Wil je hulp om suikervrij te eten?

Het kan heel moeilijk zijn om suikervrij te eten zonder hulp. De trek in suiker is zo groot en waarom zou je volhouden, zonder stok achter de deur? Als je hiermee zit, overweeg dan eens de cursus Natuurlijk Suikervrij van Miss Natural. Ik denk echt dat jouw slagingskans met minimaal 50% omhoog gaat! En zeg eens eerlijk, eigenlijk willen we allemaal graag dat het lukt toch? Met toegang tot ruim 200 natuurlijke en suikervrije recepten, heb je in ieder geval genoeg inspiratie!

Heb je nog vragen, opmerkingen of ideeën?

Heb jij al eens geprobeerd om te minderen met suiker? En is dat wel of niet gelukt? Ik hoor graag van je, laat hieronder een berichtje achter!

Bron: https://www.nhs.uk/Livewell/Goodfood/Pages/how-to-cut-down-on-sugar-in-your-diet.aspx

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *