Pak jij voldoende rust? Kom erachter hoe!

De burn-outs vliegen ons tegenwoordig om de oren. En als het geen depressieve gevoelens zijn, dan zijn het wel lichamelijke klachten waar veel van ons mee te kampen hebben. En weet je, veel van die klachten zouden we niet hebben als voldoende rust zouden pakken. Voor ons lichaam is het zo belangrijk dat we regelmatig alle stresslevels in ons lijf naar nul brengen. Maar waarom doen we dat zo weinig?

Eens weer eens een ander onderwerp op Gezonder dan gisteren dan voeding of sport. Maar zeker niet minder belangrijk! Want we pakken met z’n allen massaal te weinig rust tegenwoordig. En de rust die we pakken, is vaak óók alweer niet zo goed voor ons lichaam. Zoals onderuit voor de televisie hangen. Daar rusten hoofd en lichaam ook weer niet echt van uit. Maar hoe pak je dan wel voldoende rust?

voldoende rust - hangmat

Manieren om voldoende rust te krijgen

Er zijn twee soorten rust, waar ik het met je over wil hebben. Namelijk fysieke rust en geestelijke rust. En die twee krijg je bij sommige activiteiten allebei en bij andere activiteiten juist maar één van beide.

Manieren om zowel je hoofd als lichaam tegelijk te ontspannen:

  • Yoga. Je moet ervan houden, maar bedenk ook dat er heel veel soorten yoga zijn. En ze zijn heus niet allemaal zweverig of gek.
  • Badderen. Sommige mensen zijn er te ongeduldig voor, maar zeg nu zelf: Even in bad liggen dobberen is toch heerlijk?
  • Massage. Samen met je partner een cursus volgen? Of gewoon maandelijks een dagje inplannen bij de plaatselijke masseur/masseuse. Genieten!
  • De bovenstaande 2 kan je natuurlijk perfect combineren met een dagje sauna! Voor mij de ideale ontspanning.
  • Mediteren. In een comfortabele houding natuurlijk, maar een comfortabele houding zou je altijd moeten nastreven als je mediteert. Kies een fijne rustige omgeving uit en kom tot rust!
  • Zwemmen. Natuurlijk wel een inspanning voor je lichaam, maar wel goed om alle spieren wat losser te krijgen. Het gewichtloze aspect van water helpt je lichaam om te ontspannen.

Manieren om je hoofd tot rust te krijgen;

  • Lichamelijke activiteit. Of het nu wandelen, fietsen, voetballen of bodypumpen is, je hoofd vaart er wel bij!
  • Lezen. Verzonken in een boek heb je even geen tijd om over je eigen beslommeringen na te denken. De ideale afleiding!
  • Plan. Soms heb je geen rust in je hoofd omdat je voor je gevoel alles tegelijk moet doen. Een goede planning maken, kan je dan een eind op weg helpen om de rust weer terug te vinden. En plan dan ook direct je momenten van ontspanning in! Anders komt het er nooit van, weten we inmiddels wel uit ervaring.
  • Schrap dingen van je planning. Waarom zit je hoofd zo vol? Heb je teveel activiteiten? Teveel kopzorgen? Zorg dat je dingen schrapt van je planning. Bijvoorbeeld die afspraak waar je eigenlijk niet zoveel zin in hebt. Probeer het in een andere vorm te gieten of zeg gewoon af. Verminder de niet-leuke activiteiten tot een minimum.

Alleen je lichaam ontspannen?

En dan tenslotte moet je dat lichaam nog tot rust zien te krijgen. Heb je vaak last van vastzittende spieren? Grote kans dat je bijvoorbeeld onbewust altijd je schouders optrekt. En daar krijg je op den duur last van.

Je bewust zijn van je lichaam dus, scheelt al een hele hoop. Eigenlijk zijn er weinig manieren waarmee je je lichaam ontspant, waarbij je hoofd niet direct meedoet.  Echt een rijtje om alleen je lichaam te ontspannen heb ik dus niet voor je. Maar ik hoop dat je met deze lijst wel weer even vooruit kan!

Welke tips heb jij nog om voldoende rust te pakken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *