Sporten met warm weer. Hoe en wat?

Elke zomer zijn er weer van die dagen. WARM! Maar als je graag dagelijks actief bent, hoe los je dat dan op tijdens die warme dagen? Wat zijn de alternatieven? Sporten met warm weer, lees hier alle ins en outs!

Sport op de koele momenten van de dag

Dit is natuurlijk de meest voor de hand liggende tip. Ga 6 uur ’s ochtends uit bed en ga dan lekker sporten. Het is dan nog koeler en daarbij is het ook heerlijk rustig op straat. Fietsen, (hard)lopen, paardrijden, steppen, ploggen, alles kan lekker buiten in de frisse ochtendlucht! Voordeel is ook dat je je lekkerder voelt als je ’s ochtends al lekker hebt gesport. En je kan ’s avonds lekker lui doen. 🙂

In de avond koelt het ook af, maar blijft de warmte vaak langer hangen. Daarom is de ochtend wel het beste tijdstip, maar als het niet anders uitkomt, is de avond in ieder geval geschikter dan overdag. Ga dan wel zo laat mogelijk (maar weer niet te laat, zodat je niet kan slapen).

sporten met warm weer

Welke sporten kan je doen met warm weer?

Bovenaan staat natuurlijk: Zwemmen! Het maakt niet uit hoe warm het is, in het water is het bijna altijd lekker. Daarbij is zwemmen voor bijna iedereen wel geschikt. Zo kan je, ongeacht de temperatuur, gewoon een volledige workout doen.

Verder kan je bijna alle sporten wel gewoon doen, als je het maar met beleid doet. Niet te hard, niet te lang, niet te fanatiek…

Sport je vaker in de warmte? Je lichaam leert zich dan aanpassen.

Een goed artikel met veel tips is het artikel van Sportzorg. De belangrijkste tips uit dat artikel:

  • Begin rustig, zodat je lichaam aan de warmte kan wennen. Zorg dat je kerntemperatuur tijdens de warming-up niet al teveel stijgt.
  • Bij een inspanning van minder dan 45 minuten hoef je tijdens het sporten zelf niet te drinken.
  • Je verliest tijdens sporten veel vocht en zout, dus het is belangrijk dat voldoende aan te vullen. Dat kan het beste met een isogene sportdrank. Drink minimaal zoveel vocht als dat je verliest, het liefst nog een liter extra.
  • Kies voor ademende kleding, het liefst wit.
  • Stop op tijd. Heb je het te warm, voel je je flauw, stop! Vertrouw daarin op je lichaam en denk niet dat je nog wel even door kan als je lichaam zegt van niet.

Ook met warm weer is het lekker om toch even te bewegen! Neem daarom bovenstaande tips in acht als je gaat sporten met warm weer en het komt helemaal goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *