9 heerlijke tussendoortjes met weinig calorieën!

Grijp jij als tussendoortje ook meestal naar zo’n minder gezond koekje en staat er ’s avonds toch al snel chips op tafel? In dit artikel geef ik je tips voor tussendoortjes met weinig calorieën. Dan kan je met een gerust(er) hart toch lekker snaaien!

  1. Rijstwafel

De alom bekende rijstwafel, die moet toch wel in het lijst van tussendoortjes met weinig calorieën. Want inderdaad, er zitten gewoon weinig calorieën in! Met 25 calorieën per rijstwafel kan je ze lekker als tussendoortje nemen. Zelf heb ik er even aan moeten wennen ze ‘kaal’ te eten, maar je kan ze ook prima beleggen! Bijvoorbeeld met een plakje mager vlees zoals kipfilet. Of besmeer ze met pindakaas (niet teveel, want pindakaas bevat wél aardig wat calorieën), beleg ze met humus of eet ze met fruit. Maak voor jezelf een lekker rijstwafeltaartje!

rijstwafel - tussendoortjes met weinig calorieën

  1. Rauwkost

Er is zoveel lekkere rauwkost waar weinig calorieën in zitten, dat er voor iedereen wel iets bij zit. Daarbij zijn dit de meeste gezonde tussendoortjes. Geen toevoegingen, allemaal puur natuur en lekker vol met vitaminen!

Probeer bijvoorbeeld eens:

– Selderij

– Paprika

– Komkommer

– Worteltjes

– Tomaatjes

– Augurkjes

gezonder - tussendoortjes met weinig calorieën

Zelf vind ik het heerlijk om deze rauwkost te dopen in bijvoorbeeld Heksenkaas, wat je ook zelf kan maken met dit recept.

De rode paprika is mijn persoonlijke favoriet! Heerlijk om in reepjes lekker weg te knabbelen.

Op verjaardagen doen ze het ook goed. Zet naast alle chips en nootjes ook een bord met reepjes komkommer, paprika, worteltjes en tomaatjes neer. Als er een lekker dipsausje bij staat, zal het zeker geliefd zijn onder je gasten!

Augurkjes zijn lekker met een plakje kipfilet erom heen bijvoorbeeld of om gewoon uit de pot te snoepen! Let dan wel op dat je augurken neemt waar geen suiker in de pot zit.

  1. Fruit

Over tussendoortjes met weinig calorieën gesproken, daar valt heel wat fruit ook onder! Hoewel fruit erg verschilt in aantal calorieën, zijn er gelukkig genoeg fruitsoorten die niet veel calorieën bevatten en waar je dus lekker van kunt snoepen!

– Appel

Naast dat je een appel altijd gewoon kunt opeten, kan je hier ook variaties op maken. Snij de appel in heel veel kleine stukjes en mix het met rozijnen en kaneel. Doordat je even bezig bent met snijden en opeten, ga je daarna ook minder snel over op andere tussendoortjes.

Een appel roosteren is ook erg lekker, varieer er op los en stop het lekker in de oven!

Wat ik zelf ook erg lekker vind is appel met een klein beetje pindakaas. Ook hier geldt: Wees zuinig met de pindakaas in verband met de calorieën!

– Banaan

Bananen bevatten wat meer calorieën dan appels, maar vullen goed en zijn erg gezond. Een banaan bevat per 100 gram zo’n 100 calorieën, dus afhankelijk van hoe groot je banaan is weet je wat je binnen krijgt. Ook hier kan je er weer op los variëren en bananen mixen met ander fruit of ook lekker besmeren met pindakaas (jup, ik ben gek op pindakaas!).

Ook een lekker idee is een banaan in de vriezer stoppen en opeten als ijsje!

– Mandarijnen

Heerlijk zoet en laag in calorieën, want een mandarijn bevat maar 16 calorieën! Daar kan je ze niet voor laten liggen toch? Met mandarijnen is wat minder makkelijk te variëren dan met bijvoorbeeld appels en bananen, maar omdat ze zo lekker zijn van zichzelf is dat ook niet nodig!

– Aardbeien

Helaas een seizoensgroente deze zomerkoninkjes! Ze zijn oprechte koningen, want 100 gram aardbeien bevat maar 29 calorieën! En natuurlijk zijn ze gewoon overheerlijk.

Wil je wat afwisseling, beleg dan eens een beschuitje met aardbeien of stop ze in je yoghurt!

gezonder - tussendoortjes met weinig calorieën

– (Water)meloen

Heerlijk op zo’n warme zomerdag, een stuk meloen! Of je nu watermeloen neemt of een ander soort meloen, beide bevatten weinig calorieën. Omdat meloen voor een groot deel uit water bestaat en daardoor lekker fris is, is het heerlijk bij warm weer. Een meloen is natuurlijk wel groot, dus als je een hele meloen opeet krijg je alsnog aardig wat calorieën binnen. Deel je meloen daarom of eet hem over een paar dagen verspreid op.

  1. Een gekookt eitje

Heerlijk, zo’n gekookt eitje! Als je aan het begin van de week meerdere eitjes kookt, kan je ze tot een week bewaren in je koelkast. Zo heb je altijd een lekker eitje wanneer je wat trek krijgt. Want een ei bevat veel eiwit en vult daarmee goed. Een gekookt ei bevat rond de 95 calorieën. Lekker met wat zout of eventueel met een plakje magere vleeswaren, zoals kipfilet.

  1. Olijven

Niet iedereen is er even gek op, maar olijven zijn nog zo’n gezond en lekker tussendoortje. 100 gram olijven bevatten 136 calorieën. Maar omdat olijven lekker vullen, heb je daar aan 100 gram zeker wel voldoende!

Sommige olijven worden bewerkt met allerlei chemische stoffen. Wil je dit  voorkomen? Kies dan voor zongerijpte olijven, dit staat op de verpakking.

  1. Yoghurt met fruit

Een ander lekker tussendoortje is yoghurt met lekker wat fruit of een beetje honing. Als je voor weinig calorieën gaat kan je magere of Griekse yoghurt nemen. Sprenkel daar lekker wat aardbeien, bosbessen of andere fruitsoort op. Afmaken met een beetje honing en smullen maar!

gezonder - tussendoortjes met weinig calorieën

  1. Popcorn

Popcorn is vooral lekker voor de wat zoutere trek. Er is nog een verschil in calorieën tussen popcorn die gepoft is in olie en popcorn die gepoft is zonder. Overdrijf niet met popcorn eten, een emmer weg eten in de bioscoop is helaas niet gezond en bevat ook aardig wat calorieën. Als je het echter bescheiden houd, dan kan je prima van popcorn genieten!

  1. Blokje pure chocolade

Chocolade in de lijst met tussendoortjes met weinig calorieën? Ja, want met beleid chocola eten is heel gezond!

Het voordeel van pure chocolade is dat je minder de behoefte hebt de hele reep op te eten. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Door het hoge percentage cacao in de reep, is het wat bitterder. Je hebt wel de ultieme chocolade smaak, maar minder suiker waardoor je lichaam niet direct om meer roept. Let op: Neem wel chocolade met minimaal 70% cacao. In ‘normale’ pure chocolade zit minder cacao, waardoor je er dus wel van blijft eten en het is minder gezond.

  1. Cracker met stroop, beschuitje met jam

Deze twee vallen een beetje in dezelfde categorie, vandaar dat ik ze samen voeg. En je kan het natuurlijk ook omwisselen, een beschuitje met stroop en een cracker met jam. In ieder geval lekker knapperige tussendoortjes met niet al teveel calorieën! Kies dan wel voor jam met niet teveel toegevoegde suikers. Het liefst gewoon suikervrije jam, die is steeds vaker verkrijgbaar!

En als laatste nog een bonus die ik zelf erg lekker vind:

Soep!

Maak zelf eens een lekkere pan soep en warm een beetje op elke keer als je trek hebt in iets lekkers. Je kan een wat zoetere soep maken of juist wat hartiger. Ook heerlijk om jezelf lekker op te warmen als je even geen zin hebt in thee. Het aantal calorieën hangt natuurlijk erg af van de ingrediënten die je gebruikt in je soep. Als je het bij natuurlijke ingrediënten houdt en de soep niet al te gebonden maakt, dan kan je onbezorgd genieten van jouw kopje soep!

gezonder - tussendoortjes met weinig calorieën

Wil je nog meer inspiratie over tussendoortjes met weinig calorieën?

In het receptenboek ‘Bites’ staan maar liefst 75 gezonde tussendoortjes! Wil je meer inspiratie en zeker weten dat je altijd een geschikt tussendoortje hebt? Overweeg dan dit super uitgebreide receptenboek te bestellen voor maar €24,95.

Voor meer artikelen over gezonde voeding kan je op de pagina Voeding kijken voor wat ik nog meer heb geschreven over dit onderwerp.

Wat is jouw favoriet van deze tussendoortjes met weinig calorieën? Laat het me weten in een reactie!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *