Verantwoord afvallen met gezonde voeding

Verantwoord afvallen met gezonde voeding

Je wilt afvallen, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Er zijn zó veel diëten, maar welke kan je nu het beste volgen? Is het wel goed om een dieet te volgen? Hoe kan je verantwoord afvallen, zonder dat het schade toebrengt aan je lichaam en zonder dat daarna de kilo’s er direct weer aanvliegen? In deze serie artikelen vertel ik je alles wat jij graag wil weten over verantwoord afvallen. Vandaag gaat het over de nadelen van het volgen van een dieet, waarom afvallen vaak niet lukt en hoe je je voorbereid op een gezonde levensstijl.

Nadelen van het volgen van een dieet

Er zijn heel erg veel verschillende diëten in omloop en de één belooft nog verbluffender resultaten dan de ander. Maar een groot nadeel van een dieet is:

Het is tijdelijk.

Na het volgen van je dieet ga je vaak weer precies hetzelfde eten als je daarvoor deed. En wat gebeurt er dan? De kilo’s komen er weer aan.

Een ander nadeel is dat bij een crashdieet je lichaam in spaarstand gaat. Omdat er heel weinig aan eten binnen komt, gaat je lichaam super zuinig om met het beetje voedsel dat nog wel binnen komt.

Als je dan stopt of klaar bent met het dieet en je gaat weer normaal eten, zit je lichaam nog steeds in die spaarstand. Daardoor komen die verloren kilo’s er snel weer bij.

Daarbij is een dieet vaak moeilijk vol te houden. De eerste dagen lukken vaak nog wel, maar daarna gaat het toch steeds moeilijker. Je krijgt steeds meer zin in al die ‘verboden’ dingen en met sommige diëten heb je gewoonweg de hele dag trek, omdat je te weinig binnen krijgt.

Hoeveel mensen ken je die al ontzettend veel diëten hebben uitgeprobeerd, maar telkens weer aankomen en op hun oude gewicht belanden? Ik denk dat iedereen wel minstens één iemand weet te noemen.

Een gezonde levensstijl met verantwoorde voeding

De oplossing is daarom niet om één van de talloze tijdelijke diëten te volgen. De oplossing ligt in het aanpassen van je eetpatroon. Zorg dat gezond en verantwoord eten onderdeel wordt van je leven en niet iets wat je tijdelijk doet.

Je hebt maar één lichaam en daar willen we graag lang mee doen toch? Het is daarom zaak goed voor dat lichaam te zorgen. En van dieet naar dieet hupsen is ook voor je lichaam niet gezond.

Je lichaam is gebaat bij voeding met veel groenten, fruit, vezels en bovenal gevarieerde voeding. In de weken hierna vertel ik je hoe jij die gezonde voeding in jouw leven kan integreren.

verantwoord afvallen - dessert

Waarom lukt het afvallen vaak niet?

Een reden dat afvallen vaak niet lukt, is omdat je voeding toch niet zo gezond is als je denkt. Sultana’s, ontbijtkoeken, eierkoeken en light producten worden vaak als gezond (tussendoortje) gezien, maar dat zijn ze helemaal niet. Ondanks alle claims waar fabrikanten graag de verpakking mee vol zetten. Maar het gaat hen dan ook om de verkoop en niet om jouw gezondheid. Laat je daarom niet teveel beïnvloeden door claims op verpakkingen die pretenderen dat een product gezond is.

In de meeste producten zit heel veel suiker. In de light producten zit vaak minder suiker, maar wordt dit opgevuld met vet of andere suikervervanger. Light producten zijn vrijwel nooit gezond!

Andere redenen waarom afvallen vaak niet lukt:

  • Verkeerde informatie wat betreft voeding, waardoor je niet zo gezond eet als gedacht
  • Te weinig eten, waardoor je opgeeft
  • Geen steun van familie/vrienden
  • Te weinig slaap
  • Veel stress
  • Geen motivatie om af te vallen

Afhankelijk van wat de reden is dat het afvallen bij jou niet lukt, kan je dus ook zorgen dat het nu wel gaat lukken.

Heb je tot nu toe verkeerde of onvolledige informatie gekregen wat betreft voeding? Dan zit je hier goed en moet je zeker verder lezen!

Bij veel diëten eet je simpelweg te weinig. Hierdoor gaat je lichaam dus in de eerder genoemde spaarstand en val je niet (meer) af. Waarom diëten een slecht idee is heb ik je al uitgelegd, maar ook zonder dieet kan het gebeuren dat je te weinig eet als je af wilt vallen. Trap niet in deze valkuil en lees verder hoe je een verantwoord eetpatroon opbouwt!

Afkicken van zoetigheid

Ja, al dat zoete lekkers he. Lastig om te laten staan! Je lichaam raakt gewend aan de (korte) energiepiek die het krijgt van een tussendoortje met suiker. En als die piek in je bloedsuiker weer is gedaald, vraagt je lichaam opnieuw om suiker. Zo blijf je bezig!

Het is daarom echt zaak om af te kicken van alle zoetigheid. De eerste stap naar een gezonde levensstijl is dus het laten staan van snoep, koekjes, chips, etc. Als het lukt dat een paar weken vol te houden, zal je lichaam er vanzelf minder om vragen.

Als je dat punt bereikt hebt, kan je echt wel met mate van iets lekkers genieten. Maar neem niet drie keer op een dag een koekje bij de koffie of thee. Zorg voor een lekkere vervanger, een stuk fruit of een handje (ongebrande) noten. Neem bij de middagborrel wat reepjes paprika, stukjes komkommer en rauwe worteltjes.

De eerste twee weken afblijven van zoetigheid en vettigheid dus, zodat je lichaam er minder om zal vragen. Het heeft liever fruit dan een zak chips. En als je er een gewoonte van maakt, zal het vanzelfsprekend voor je gaan worden, dat is toch een fijne gewoonte!

Kleine veranderingen tellen op tot een groot verschil in je dieet.

verantwoord afvallen voeding

Afvallen zonder jojo effect

Bij veel diëten heb je te maken met een jojo effect. Tijdens het dieet houd je je keurig aan de regels, maar als het dieet vervolgens is afgelopen… Ja, dan ga je vaak weer de mist in. Het is lastig maat te houden zonder het dieet of je begint toch aan al dat lekkers waar je tijdens het dieet al de hele tijd naar snakte.

Een jojo effect is vervelend en ook voor je lichaam niet gunstig. Je vertering en verbranding raken in de war van het aankomen en afvallen. Mensen die veel verschillende diëten hebben gevolgd, hebben soms zelfs last van een verstoorde stofwisseling, wat het afvallen nóg lastiger maakt.

Jezelf een gezonde levensstijl aanwennen voorkomt dat jojo effect, wat je bij het volgen van verschillende diëten vaak ervaart.

Is het handig om calorieën te tellen?

Calorieën tellen, is dat nodig? Het voelt als een behoorlijke beperking om continu calorieën te moeten tellen en je zou het zelfs kunnen zien als een dieet. Als je jezelf een gezonde levensstijl hebt aangewend, dan is het inderdaad ook niet meer nodig die calorieën allemaal te tellen.

Maar in het begin kan het wel fijn zijn om een idee te hebben van hoeveel je nu precies eet. Sommige mensen eten veel meer of minder dan ze denken. En als je teveel eet maar je bent je hier niet van bewust, dan snap je wellicht niet waarom het afvallen niet lukt.

Ook te weinig eten is niet goed voor je lichaam. Je lichaam gaat dan in een spaarstand, breekt spieren af om voldoende binnen te krijgen en houdt al het voedsel wat binnen komt vast. Het gaat de calorieën minder hard verbranden dan het normaal zou doen. Daardoor val je niet of minder af en ook dan is het vaak gissen naar de oorzaak.

Calorieën tellen is in het begin dus wel fijn om een idee te hebben van hoeveel aan calorieën je binnen krijgt. Er zijn verschillende manieren om calorieën te tellen, bijvoorbeeld een goede website gebruiken waar alle calorieën op staan vermeld. Op veel verpakkingen staat natuurlijk ook hoeveel calorieën er in een product zitten.

Houd eens voor twee weken bij hoeveel calorieën je nu binnen krijgt. Krijg je meer of minder binnen dan je dacht?

Het aantal calorieën dat je nodig hebt is je BMR x activiteit.

BMR berekenen voor je benodigde calorieën

Dat is het aantal calorieën dat je moet eten om gewicht te blijven.
Als je af wilt vallen mag je daar maximaal 500 calorieën onder gaan zitten, maar niet meer dan die 500 calorieën.

Bereken dus je BMR (van je huidige gewicht) en vermenigvuldig dit met je beweging. Een goede website waar je dit kan doen is Happy Healthy. Hier kan je gelijk kiezen hoeveel beweging je hebt en weet je zodoende hoeveel calorieën je nodig hebt om op hetzelfde gewicht te blijven.

Als je wilt afvallen mag je hier dus maximaal 500 calorieën onder gaan zitten.

Houdt nu een paar dagen bij hoeveel calorieën je nu precies binnen krijgt. Is dit precies je BMR x activiteit of misschien zelfs meer? Dan is het logisch dat je niet afvalt.

Als je een paar kilo bent afgevallen, is het goed om weer opnieuw de berekening te doen.

Verantwoord afvallen met een verantwoorde levensstijl, dus

Dit was het eerste deel in de serie over verantwoord afvallen met een gezonde levensstijl! Ik ben benieuwd of er nog wat nieuws bij zit en of je het nuttige informatie vind. Laat het me zeker even weten in de reacties hieronder!

De komende weken meer over hoe aankomen en afvallen nu precies werkt, wat je het beste kan eten, hoe je kinderen kan laten afvallen, afvallen met een vegetarisch dieet, hoe je afvalt voor, tijdens of na een zwangerschap en hoe val je af zonder een hongergevoel? Houd dus zeker de website in de gaten, of meld je aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *